"Pokud kraj nenajde prostředky ke zvýšení dotace, museli bychom zřejmě od října zdražit jízdné zhruba o desetinu," řekl dnes generální ředitel ČSAD Semily Tomáš Roubiček.
Podobně se dnes vyjádřil i Jiří Řádek z ČSAD Liberec, zdražení je ale podle něho až tou poslední variantou. Podle Roubička zaplatila společnost ČSAD Semily do konce prázdnin za naftu přes šest milionů korun navíc ve srovnání s loňským rokem. Ztráty z osobní dopravy navíc nemůže dopravce kompenzovat zisky z jiných oblastí.
"V nákladní dopravě jsme na tom ještě hůř než v osobní, kvůli tvrdé konkurenci totiž nemůžeme zvýšit ceny, protože bychom přišli o zákazníky," vysvětlil Roubiček.
Podobně jsou na tom i ostatní dopravci v kraji. O navýšení dotace na osobní dopravu jednali největší dopravci s Libereckým krajem poprvé zhruba před měsícem. Důvodem byl právě růst cen nafty. Předběžně došlo k dohodě o zvýšení dotace zhruba o 2,5 milionu korun, největším dopravcům by tak měl kraj rozdělil kolem 175 milionů korun.
"Hledáme další prostředky, abychom mohli dotaci ještě zvýšit, využijeme na to všechny rezervy našeho rezortu," řekla dnes vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu v Liberci Stanislava Jakešová.
Kraj podle ní udělá všechno proto, aby se jízdné zdražovat nemuselo, o pomoc chce požádat i ministerstvo financí.
Kvůli drahé naftě vzrostly o miliony i náklady provozovatelů městské hromadné dopravy v Liberci, Jablonci a České Lípě. O zdražení jízdného se přesto zatím neuvažuje.
"Jen poslední nárůst cen nafty bude podle ekonomů do konce roku znamenat dalších 2,5 milionu za naftu navíc, situací se proto bude na svém jednání zabývat představenstvo," řekl dnes mluvčí libereckého dopravního podniku Tomáš Krebs. O zdražení jízdného se ale podle něj zatím neuvažuje.