Vojta Svoboda v minulém díle (zde) navrhl, abych se věnoval divadlu. Jako první mě napadla Dita Krčmářová, kterou si spojuji s nebývalým progresem Divadelního klubu Jirásek.
Podařilo se vám velmi zviditelnit Divadelní klub Jirásek a také akci s názvem Českolipský divadelní podzim. Jak se to událo, že jste se dostala do organizačních struktur jak Klubu, tak Podzimu? Přece jen nejste ani nejzaslouženější, ani nejvýraznější členkou souboru?
Děkuji, hned úvodem, za dvě lichotky, ještě že některé věci fungují bez zásluh a výrazu, jste boží. (smích)
Sama nevím, začala jsem spolupracovat na znovuzrození DK Jirásek s Františkem Zborníkem a najednou zjistila, že nápady které člověk nosí v hlavě, se dají realizovat, a to bylo něco pro mne. Dostala jsem šanci organizovat Českolipský divadelní podzim a shánět výjezdová představení. Když kolem sebe objevíte lidi, kteří věci cítí stejně a zadarmo ve svém volném čase jsou ochotni hrát po celé republice, zkoušet do večerních hodin a během Podzimu celý týden fungovat bez jediného zaváhání, je to prostě nádhera. A to se v současné době v Jirásku děje, jezdíme neckyádu, pořádáme ples, vydáváme něco jako knihu s fotografiemi a vlastními texty k představením, natáčíme spot ČDP, chystáme premiéru, finišujeme s přehlídkou a vernisáží, ale hlavně se vídáme a máme chuť něco vytvářet. Nejvíc nás nabíjejí „naši diváci“ a odezvy na akce, které pořádáme, dostáváme se do podvědomí lidí, což je moc důležité.
několik členů z početného klubu DK Jirásek před zahájením loňského ČDP
Zavzpomínejte, jak jste se k divadlu dostala?
Zjistila jsem si, kdy zkouší Jirásek, a vydala se před divadlo, nikoho ze souboru jsem neznala. Ten den nezkoušeli a hráli Sen noci svatojánské v Novém Boru, byli tam všichni a nakládali kulisy. Stála jsem tam jak pitomec a vysoukala ze sebe: „Dobrý den, já bych chtěla hrát divadlo.“ A Vašek na to: „Tak pojeď s námi do Boru, nám chybí elf.“
Já nasedla do auta s cizími lidmi a frčela. Před představením mě posadil doprostřed jeviště, pustil hudbu a z kabiny křičel, ať se probouzím a pak tancuji mezi stromy, myslela jsem, že umřu, protože všichni stáli u šál a dívali se na mě. Vašek řekl: „To dá, Vlaďko, nauč ji ty tři věty.“
A tak jsem ten večer hrála s herci z Jiráska a už neodešla. Ale úplně první mě oslovili Míra s Janou Kolářovou do pohádky Byl jednou jeden Král, tam jsem hrála princeznu Anku a v Princi a chuďasovi roli prince.
Já vás právě poprvé zaznamenal v představení Princ a chuďas, které jsem několikrát navštívil se žáky. Obzvlášť na převlékací scénu jsem se vždy těšil. Pak, když hrál prince Pavel, nikdy už to nebylo ono. Na jeviště působíte velmi spontánně. Zažíváte nervozitu, když máte předstoupit před plný sál?
Já jsem strašný nervák, vždy se zhluboka nadechnu a vykročím. Nejvíc se bojím, když hrajeme představení Maratův Sade, to se třesu v postýlce a opakuji si první slova – tišiny, tišiny (zeptejte se Jirky, ten semnou postýlku sdílí), ale pak vstoupím na jeviště a nervozita se rozplyne a užívám si ten skvělý pocit být chvíli někým jiným.
Dita Krčmářová s životním partnerem Pavlem Landovským ve hře Pes baskervillský
Herci vždy v rozhovorech píší o svých vysněných rolích. Máte nějakou takovou?
Jeee, to asi nemám, já jsem šťastná za role, do kterých mě Václav Klapka obsadil, a že hraji s lidmi, kteří jsou na jevišti super. Mám radost z toho, že má Václav ještě chuť režírovat a vydrží s takovou živelnou bandou, což je někdy opravdu kulturní zážitek. I když... Helenka Součková z Hrdý Budžes… (smích) nebo Petrolejové lampy – Štěpka Kiliánová... ne, ne jsem ráda za to, co je.
Během představení Divadelního podzimu jsem několikrát zažil plný sál. Cítíte, že můžete být ještě lepší? Prozradíte nějaké novinky, které chystáte pro letošní rok?
Loňský ročník byl velmi úspěšný a samozřejmě si přejeme, aby ten letošní, čtyřicátý, neklesl v návštěvnosti. Snažíme se, co nám síly stačí.
Stále držíme stejný model a zveme úspěšná představení z Jiráskova Hronova a Pikniku Volyně. Hlavně se snažíme nabídnout žánrovou pestrost, což se nám snad daří, ale je určitě důležité udržet i to, co už loňský ročník zafungovalo, a to nepřenosná permice, Podzimní listy, bannery atd.
Letošní ročník otvíráme Českolipský divadelní podzim Dokonalou svatbou – divácky nejúspěšnější komedií z Hronova, dalším představením z této přehlídky je Rozmarné léto – klasika, naprostý skvost. Nebude chybět představení na arénu Veroničin pokoj, při kterém divák ucítí mrazení v zádech a překvapí ho nečekané rozuzlení příběhu. Nabízíme i zpověď bigbíťáka Zahraj ty Ejsíky!, ale i inscenované čtení z doby odsunu Němců…
Hostem přehlídky je Losers Cirque Company. Každý ročník se snažím najít něco zvláštního, co českolipský divák ještě neviděl, přivést v rámci přehlídky novou formu divadla a proto právě The Loser(s), doufám, že překvapíme, je to pecka! Pro střední školy prvně zahrajeme Jak se Vám líbí Jak se Vám líbí? V rámci přehlídky se uskuteční i premiéra Divadelního klubu Jirásek Commedia à la carte a proběhne křest knihy Českolipská satisfakce od Tomáše Cidliny a Rudy Živce.
Tak snad si divák z nabídky vybere a podpoří nás zakoupením vstupenky a zájmem o divadlo. Uvidíme.
Z letošní českolipské Charitní neckyády, na které DK Jirásek získal cenu za kostýmy
Jakou má Jirásek pozici v rámci celé České republiky? Jste také zváni na přehlídky do jiných měst?
Na přehlídky zváni jsme a je to příjemná záležitost, protože hrajete před tzv. divadelním publikem, které vám fandí. A když je přehlídka nesoutěžní, to se teprve hraje! Ale naše cesty míří všude tam, kam si nás pozvou. Léto jsme odehráli na Lipně, v Českém Krumlově, Sloupu v Čechách, Dobřichovicích, Šanově atd.
Myslím si, že Jirásek je v kruzích amatérského divadla uznávaným souborem především díky Václavu Klapkovi, jeho úspěchy jsou nezapomenutelné a my se snažíme, abychom tu laťku udrželi (smích).
Co očekávat od nového představení DK Jirásek?
Chystáme premiéru Commedia à la carte, v této chvíli stále zkoušíme. Jsem zvědavá, jak komedie s prvky komedie dell´arte osloví diváky. Scénář napsal Václav Klapka, tudíž každému herci přímo na tělo, což je vždy příjemné. Zvu všechny na premiéru v rámci ČDP 15. října 2016.
A co silvestr? V tomto případě také vznikla příjemná tradice. Pro mě mnohem lepší než čekání na ohňostroj nebo přepínání mezi jednotlivými programy v televizi.
Nápad vznikl v roce 2012, měsíc před silvestrem jsem zavolala Cyrilu Grolmusovi, že na silvestra zahrajeme Psa baskervillského. Řekl mi, že jestli seženu všechny herce, tak do toho jdeme. A tak jsem je sehnala, až na Karla Bělohubého – Watsona. Alternaci přijal František Zborník s Láďou Klapkou, prostě si rozdělili jednu roli, byla to neskutečná crazy komedie a bylo vyprodáno. A tak vznikla tradice silvestrů. Tudíž i letošní silvestr mohou diváci strávit v divadle a těšit se na silvestrovské podání Jak se Vám líbí Jak se Vám líbí?
Tereza Lačná, Pavel Landovský a Dita Krčmářová ve hře Revizor
Když jsem v úvodu psal, že nejste nejvýraznější členkou souboru, pak jsem trochu narážel na vašeho přítele Pavla Landovského. Má rodina dvou herců nějaká specifika? Přehráváte doma často? Je to teda stejně hloupá otázka, jako kdyby se mě někdo ptal, jestli se doma s manželkou doučujeme…
A doučujete? (smích)
Jestli narážíte na společné učení se textů a přehrávání divadelních postav v obýváku, tak to opravdu ne, ale možná Lanďák někdy přehrává, když se hádáme. (smích) Myslím si, že skrz divadlo máme spousty společných zážitků a přátel, což je prostě fajn, stále se něco děje a není čas se nudit.
Jak vnímáte diskuse kolem budovy divadla? Vy jste v něm možná nejčastěji ze všech Českolipanů. Jste spíše pro rekonstrukci stávajícího, výstavbu nového, jeho začlenění do KD Crystal?
Je to strašně těžké, vlastně ani nevím, která verze je v tuto chvíli aktuální. Vedení města se nás zeptalo na názor ohledně výstavby divadla a František Zborník řekl, myslím si, jednu důležitou věc, divadlo musí zůstat divadlem se svojí akustikou, divadelním prostředím a zázemím. Nejhorší, co se může stát, je multifunkční sál, to by nás opravdu hodně mrzelo, to jsou paskvily a ne divadelní prostory.
Kontaktoval nás i pan architekt Pavljuk, viděli jsme veškeré nákresy a vypadalo to vskutku nádherně, točna, klubová scéna, velký sál, kavárna, parkoviště…
Ale jaká je v současné době situace, to opravdu nevíme, nám se myšlenka napojení na KD Crystal zamlouvala, ale nemáme informace, zda se někdo zabývá rozpočtem, pozemkem určeným k výstavbě, vyhlášením například soutěže nebo už existují návrhy k rekonstrukci stávajícího divadla…
Hlavně, aby to všechno dění kolem divadla mělo nějaký rozumný výstup, myslím, že ta chvíle k vyjádření se k verdiktu teprve přijde.
V našem městě se stalo politikem takřka všechno, včetně sportu a kultury. Jak se vám daří spolupracovat s vedením města? Jste úspěšní při získávání grantů? Reagují politici na pozvání na divadelní představení?
Co se týká grantu, jsme spokojeni s podporou města. Na divadelní představení a především na Českolipský divadelní podzim zveme všechny českolipské diváky a tedy i politiky, vůbec to tak nevnímám... Jsou tací, kteří nás podporují velmi dlouho a vůbec na sebe neupozorňují. Největší návštěvnost politiků byla před volbami, v každé části divadla seděl nějaký zástupce politické strany, a po volbách už jsme je nikdy na představeních neviděli. Působilo to velmi vtipně. Někteří začnou chodit, až když volby vyhrají, a ti ostatní chodili, než se začali angažovat v komunální politice, a chodí stále, i když se z nich politici stali. Do divadla musí přijít člověk za poznáním a možná i s pocitem, že nám fandí, ale aby tam musel chodit befelem, to ať raději zůstane doma politik – nepolitik.
představení Jak se Vám líbí Jak se Vám líbí?
Série Štafeta od začátku funguje tak, že si od zpovídaného nechám poradit nějakého dalšího člověka z Českolipska nebo nějaké téma. Dáte mi tip, kým nebo čím pokračovat?
Za mě je to určitě Atila Vörös. Myslím si, že je o čem psát – ilustrace knížky, autobusové zastávky v Poděbradech, klip pro Vyjakomy, Karel H. a vůbec. Lidi netuší, co vše je schopný stihnout. A zajímá mě historka o městské zakázce na formy na sochu koně – jsou někde ty formy schované nebo je snad schovaný celý kůň? Půjde to? A když se vám to prostě nebude zamlouvat, protože jste kámoši, tak já popřemýšlím. Znám ještě Goťťáka a Rudu Živce. (smích)
Já myslím, že to půjde.
Dita Krčmářová, narozená 16. 10. 1976 v České Lípě; pracuje jako personalista ve Farní charitě Česká Lípa.
Role:
Princ, sestřenka Jane – Princ a chuďas (M. Twain), Divadlo AGNEZ Česká Lípa
Princezna Anka – Byl jednou jeden drak (J. Lada, A. Koenigsmark), Divadlo AGNEZ Česká Lípa
1996 – Elf, Helena – Sen v noci svatojánské (W. Shakespeare, V. Klapka), DK Jirásek Česká Lípa
1999 – Máša – Tři sestry (A. P. Čechov, V. Klapka), DK Jirásek Česká Lípa
2004 – Beryl Stapleton – Pes baskervillský (Sir A. C. Doyle, V. Klapka), DK Jirásek Česká Lípa
2008 – Dulcinea – Obři Dona Quichota (V. Klapka), DK Jirásek Česká Lípa
2010 – Statkářka Popovová – Medvěd (A. P. Čechov), DK Jirásek Česká Lípa
2013 – Sestřenka Peggy, Teta Marie – Tři muži ve člunu a pes (J. K. Jerome, F. Zborník), DK Jirásek Česká Lípa
2014 – Célie – Jak se Vám líbí Jak se Vám líbí? (remake, W. Shakespeare, V. Klapka), DK Jirásek Česká Lípa
2015 – Klaun – Maratův Sade (V. Klapka, na motivy P. Weisse), DK Jirásek Česká Lípa
2015 – Matka Anna – Revizor (remake, N. V. Gogol, V. Klapka), DK Jirásek Česká Lípa
2016 – Kolombína – Commedia à la carte (V. Klapka a kol.), DK Jirásek Česká Lípa
na zkoušce hry Maratův Sade