První dvě bomby Všudybudu. Atmosféra v Signal Iduna Parku. Je Německo ještě Němců? A vadí jim to? Horní Police a pornhub. Kurzy bezpečné jízdy pro seniory.
Jen jsem minulý týden nakousl téma Všudybudu, hned se začaly objevovat informace o interpretech. Veřejně jsou zatím známí dva. -123 minut jsem poprvé slyšel v legendárním rokáči ve Staré Lípě a průběžně si jejich skladbami zaplňoval hard disk počítače. Když se před nedávnem Minuty vrátily na klubová podia, jel jsem na ně do Jablonce Na Rampu. Jsou stále stejní. Precizní buben, kytarová sóla, rytmus držící basa a naléhavý zpěv. Pecka na úvod. Jestli bude nabídka v dalších dnech gradovat, můžeme čekat, že sem zaskočí U2.
A hned druhý interpret mé podezření potvrdil. Music server vyhlásil třetí nejlepší českou deskou roku 2017 projekt Českolipana Jakuba Königa s názvem Zvíře jménem podzim. Nemusel jsem Obří broskev, neuchvátil mě Kittchen, ale Zvíře na Spotify už nějaký týden protáčím. Jestli přijedou v plném složení, tak by nebylo od věci, kdyby jednotliví muzikanti přivezli i další své projekty. Těším se na další dny, přestože se mě sobotní program netýká. Já vám ten nářez zkrátka přeju.
Předchozí víkend jsem strávil v Dortmundu. Splnil se mi jeden z mých snů – vidět hrát BVB 09 na jejich stadionu. Kotel pro více než osmdesát tisíc diváků byl zaplněný doslova do posledního místa. Byl jsem na stojáka a bojoval o každý centimetr prostoru. Před stadionem jsme byli čtyři hodiny předem. Byla to pouť, na kterou mířily celé rodiny, často o třech generacích. Muži, ženy, děti, většinou navlečení v dresech. My měli ty s Rosickým a nebyli jsme sami. Diskutéři na informačních serverech na něm často nenechají nit suchou, ale on je v Dortmundu legenda. A něco málo z jeho třpytu se v hledišti odrazilo i na nás. Přestože se pilo poměrně dost, vzduchem nelítaly sedačky, pyro bylo organizované. Dobrých deset tisíc fanoušků Stuttgartu fandilo neúnavně i za rozhodnutého stavu (Dortmund vyhrál 3 – 0).
Něco z atmosféry v amatérském videu:
Dortmund sám o sobě není destinace, která by turisty táhla. Všude doly, zčásti zrekultivované do podoby parků s amfiteátry, hospůdkami, dětskými hřišti a růžovými zahradami. V centru po vybombardování během Druhé světové války zůstalo jen pár kostelů, které jsou dnes obklopené architektonicky ne zrovna vyvedenými budovami. Ani z přístavu mnoho nezůstalo, ale stačí vyjet kousek za město a nabízí se cyklostezky mezi kanály a lodními výtahy.
Přestože jsem považován za sluníčkáře, byl jsem i já překvapen, jak Dortmund působí neněmecky. Najít klasickou pivnici bylo skoro nemožné, v okrajových čtvrtích vznikly desítky čajoven, kaváren, kebabáren apod. Nakonec jsme skončili v italské restauraci, v níž nás obsluhovali takřka výhradně cizinci. Německy uctiví, jazykově vybavení. Hodně jsme diskutovali, jestli Němcům tato ztráta identity nevadí. Schválně jsem hledal, jak v samotném Dortmundu dopadly poslední parlamentní volby.
SPD - 38,8 %, CDU - 28,6 %, AfD - 9,5 %, Levice 7,7 %, Zelení 7,3 %. Takže asi nevadí.
Jen pro porovnání. Okres Görlitz, který sousedí s naším regionem: AfD 32,4 %, CDU 31,4 %, Levice 13,6 %, SPD 10,9 %.
Nechci si ani představit, jak by volby dopadly u nás. Zeman zřejmě prezidentem doživotně a ještě pět let po smrti, Okamura s komunisty v parlamentu s ústavní většinou.
A ještě něco z domácích luhů. iDnes si všiml, že Horní Police se proslavila v pornoprůmyslu. Více zde.
I v Sosnové bude probíhat projekt www.jedusdobou.cz.
Z tiskové zprávy: Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů AČR chce zvýšit bezpečnost seniorů na silnici. Vytvořila pro ně bezplatné vzdělávací kurzy s názvem Jedu s dobou, kde jim ukáže, jak nejlépe zvládat náročné dopravní situace. Teorii bezpečné jízdy, praktické zkoušky s autem nebo první pomoc si mohou zájemci nad 65 let vyzkoušet celkem v osmi městech po celé České republice.
Účastníci kurzu se mohou těšit na dva výukové bloky. Nejprve je čeká teoretická část, ve které se dozví základy defenzivní a bezpečné jízdy a následně je čeká přednáška o tom, jaké jsou zásady jízdy v různém dopravním prostředí a dopravních situacích. Poté si osvěží změny v zákonech a dozví se novinky v oblasti pojištění a STK.
V praktické části si pak vyzkouší, jak krizově brzdit v různých rychlostech a na různém povrchu. Pod vedením odborných instruktorů si také osvojí základní manévrovací techniky a řešení smyku, což jistě využijí při běžném provozu. Na závěr je pro ně připravená přednáška ze zdravovědy s praktickou ukázkou první pomoci.