Návštěvu EP si gymnazisté vybojovali v národním předfinále soutěže Evropský parlament mládeže, kde jejich jazykové schopnosti a dovednost diskutovat přesvědčily porotu natolik, že je vybrala, aby reprezentovali naši republiku na akci s názvem Euroscola, která se odehrávala v sídle Evropského parlamentu.
V pondělí 27. 3. tedy vyjelo 30 žáků a 3 učitelé českolipského gymnázia do Štrasburku. Zpestřením dlouhé cesty byla zastávka v Norimberku spojená s prohlídkou starého města. Bylo možné obdivovat např. nejdelší systém opevnění ve střední Evropě (hradby měří téměř 4 kilometry), císařský hrad, kostely a další historické budovy, i když mnohé z památek musely být obnoveny po druhé světové válce. Norimberk byl totiž po Drážďanech druhým nejponičenějším městem nálety spojenců. Dnes je však staré město velmi pečlivě obnoveno, dýchá příjemnou atmosférou a lze říci, že je velmi zajímavým turistickým cílem. Majestátní hrad, Zlatá kašna, gotické kostely sv. Vavřince, Sebalda či Panny Marie, hrázděné domy v podhradí… Místní raritou jsou také arkýře nacházející se na řadě domů.
Před polednem nástup zpátky do autobusu, cílová stanice: Štrasburk. Při podvečerní prohlídce města všichni obdivovali zdejší gotickou katedrálu Notre Dame a čtvrť s názvem Malá Francie s malými brázděnými domky.
Turistické a kulturní zážitky další den vystřídala činnost pracovní. Program v Evropském parlamentu začínal v úterý v 9 hodin dopoledne, trval do 17.30 hodin a byl opravdu nabitý a pestrý, nic formálního. Probíhal zejména v jednacím sále parlamentu – jsou to opravdu velmi reprezentativní prostory.
Dohromady se zde sešli studenti ze 14 škol ze 14 různých zemí Evropské unie. Při jednání se hovořilo anglicky, francouzsky a německy. Po úvodních proslovech představitelů Unie byla každá škola představena svým žákem, řečníkem. Ten vždy uvedl, odkud jejich skupina pochází, a představil činnosti své školy. Českolipské gymnázium reprezentovala Lucie Brejšková.
Poté následovala anketa sestavena z otázek typu: Domníváte se, že by měl mít Evropský parlament jediný pracovní jazyk? nebo Cítíte se jako evropský občan?, Jste názoru, že by Evropská unie měla zřídit evropskou armádu?, Přál(a) byste si, aby byly vyučovací osnovy stejné ve všech školách Evropské unie? atd. Zde si všichni studenti vyzkoušeli elektronické hlasování, jaké používají europoslanci.
Po obědě v restauraci Evropského parlamentu byla zahájena hra Eurogame. Všech téměř 400 studentů se rozdělilo do skupin po čtyř hráčích čtyř různých národností a společně si museli poradit s 18 otázkami v 18 různých jazycích (!!!) a odpovědět na ně. Následovalo rozdělení do pěti větších skupin, ve kterých se řešila různá témata, například Evropská ústava a demokracie nebo Místo Evropy ve světě. Studenti si ve školách už dopředu připravovali své názory a nyní už je jen společně dávali dohromady se studenty z ostatních zemí, vše samozřejmě v angličtině.
Po dvou hodinách se sešly všechny skupiny opět v parlamentní sněmovně a celé auditorium společně diskutovalo a hlasovalo o návrzích jednotlivých skupin. Záměr organizátorů se vydařil – studenti nejenže poznali tuto instituci jako takovou, ale měli možnost se na vlastní kůži přesvědčit, že dohoda mezi národy vůbec není snadnou záležitostí. Poté byly vyhlášeny výsledky Eurogame. Čtyři týmy studentů, které nejlépe odpověděly na otázky v testu, bojovaly o pohár. Nakonec si jeden zaslouženě vezl domů Jan Krajník ze druhého ročníku.
Zajímavé a dobré bylo i to, že hned od počátku byli doprovázející učitelé od studentů odděleni, byl pro ně připraven samostatný program. Obsahoval prohlídku paláce, sledování studentských jednání bez možnosti je ovlivňovat, dále diskusi o Evropské unii ve vztahu ke školským systémům jednotlivých zemí. A ani jim nebyl odpuštěn test Eurogame – také se zapotili při dešifrování otázek v osmnácti jazycích. A nejlépe se domluvil a zvítězil tým finsko-česko-portugalsko-francouzský.
Celá akce byla poté ukončena závěrečným ceremoniálem s vlajkami zúčastněných zemí, moc pěkně se na tu naši dívalo. Pak už jen poslední foto celé skupiny a poslední pohled na vlajky členských zemí Unie, třepotající se ve větru a jakoby mávající na rozloučenou. Gymnazisté se ze Štrasburku vraceli unaveni, ale spokojeni. Bohatší o novou, velmi zajímavou zkušenost.