Dopravní situace v Mimoni je v posledních měsících často přetřásaným tématem, zejména v souvislosti s vedením města vehementně prosazovaným vnitřním průtahem města, kontroverzním projektem vyvolávajícím napětí a emoce ve společnosti.
V březnu letošního roku proběhla dvě veřejná projednávání, která naznačila neochotu velké části občanů města tento projekt protínající jej na dvě poloviny, se spoustou negativních dopadů přijmout. Na jiné návrhy řešení dopravní situace v Mimoni, jako např. omezení jízdy kamionů ať už tonážní, či časové, vedení města nechtělo přistoupit či je bagatelizovalo, jako nekoncepční a neúčinné. A padla i možnost nulového řešení, tj. nedělat nic a dopravní situaci ponechat ve stávajícím stavu, kdy těžká kamionová doprava projíždí centrem města. Výstupem z těchto jednání byla dohoda o konání místního referenda v této otázce, které by mělo proběhnout příští rok společně s krajskými volbami.
Nulovou variantu si ovšem nedovede dost dobře představit hejtman Libereckého kraje Martin Půta, který Mimoň 23. září navštívil v rámci hejtmanského dne, který zde probíhal již podruhé. "To, pro jakou variantu se rozhodnete, nechá Liberecký kraj na občanech města, nijak nebudeme do vašeho rozhodování zasahovat, jen nedělat nic si nedokážu dost dobře představit," a přednesl návrh, další možnou variantu řešení dopravní situace v Mimoni:
Nejpozději do roku 2017 chce Liberecký kraj zahájit rekonstrukci silnice ll třídy číslo ll/268 vedoucí z Mimoně na Mnichovo Hradiště v rozsahu Mimoň - hranice Libereckého kraje s tím, že kraj bude usilovat o to, aby rekonstrukce byla v parametrech pro silnice l. třídy, aby se silnicí l. třídy nakonec mohla stát, což by znamenalo převod této komunikace do vlastnictví státu a možnost dosáhnout na peníze z Evropských dotačních fondů, které kraj v tuto chvíli nemá. A tyto peníze následně použít pro stavbu velkého plnohodnotného obchvatu Mimoně, který by definitivně odvedl těžkou kamionovou dopravu z centra města, byť za cenu ztrát části podnikatelských aktivit ve městě, které jsou s tímto řešením spojené. Na druhou stranu, pokud by se podařilo tímto způsobem zlepšit dopravní infrastrukturu, je mnohem vyšší šance do tohoto regionu přilákat investory tím spíše, kdyby obchvat vedl kolem bývalého vojenského letiště Hradčany.
Tento návrh hejtmana Libereckého kraje Martina Půty podpořil i starosta Mimoně František Kaiser: "Byl by to dobrý regionální přínos, spolupráce Mimoně s okolními obcemi je nutná, byla by šance zahýbat i s prostorem Ralsko."
Návrh pana hejtmana je jistě chvályhodný, je třeba ocenit snahu pomoci vyřešit dopravní situaci v Mimoni dalším konstruktivním návrhem, nicméně je také potřeba poukázat na možné riziko, které s sebou nese právní status silnice l. třídy. Pokud by se dotace na stavbu velkého obchvatu nakonec nenašly, je případné další prosazování zákazů a omezení pro kamionovou dopravu na takové silnici velice těžké, ne-li zhola nemožné.
Pokud se kraji podaří vyjednat variantu v podstatě "předělání" silnice ll. třídy ll/268 na silnici l. třídy a dojednání dotace na stavbu velkého obchvatu Mimoně, jakákoliv varianta průtahu městem, až na spojku Sídliště pod Ralskem - Českolipská, na které město dále trvá, padá. V opačném případě si občané Mimoně budou muset vybrat jednu z variant průtahu, nebo se znovu pokusit, pokud silnice zůstane druhou třídou, prosadit kompromisní řešení v podobě zákazových značek.