V květnu jsme navštívili ing. Jana Čápa, vedoucího odboru dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje, abychom se informovali o situaci s investicemi do dopravní struktury kraje a s pohledem Krajského úřadu na investici v Mimoni – realizaci přeložky (nebo také průtahu) v centru našeho města. První náš dotaz se týkal možnosti realizace průtahu v Mimoni tak, jak jej navrhuje MÚ Mimoň.
Odpověď:
Kraj sám nemá na takové dílo peníze. Jediná šance (a také zřejmě důvod až panické aktivity MÚ Mimoň v posledních měsících) jsou evropské peníze z nového dotačního programu IROP (nahrazuje předchozí ROP), který právě začíná. Ale i s tímto dotačním programem je problém. Liberecký kraj (dále jen LK) měl původně přislíbeno něco přes 3 mld. Kč. Proto připravil projekty za zhruba 2,2 mld. Kč, které mají v tuto chvíli hotové všechny náležitosti včetně územních řízení a čekají jen na peníze (v nich průtah Mimoní zatím není) a umožnil by i připojení dalších projektů (např. Mimoňský průtah), pokud by stihli vše vyřídit včas. Bohužel se původně přislíbené finanční prostředky pro LK z IROP snížily na zhruba 1,1 mld. Kč a tudíž nebude možné realizovat ani všechny připravené projekty, natož přibírat ještě další. Kraj má hotovou mapku s označenými dopravními projekty. Na ní jsou stavby rozlišené barevně podle priority. Z ní pro Mimoň vyplývá, že LK je rozhodnut realizovat opravu části komunikace II/268, II/270 v úseku Kozinovo nám. - Mírová (dlažba na náměstí) a komplexní rekonstrukci komunikace II/268 od žel. přejezdu v Mimoni na hranici LK v Dolní Krupé. Nevylučuje však, že některé skutečnosti mohou být po krajských volbách trochu jinak. MÚ Mimoň údajně nepodal oficiální žádost o dotaci na průtah. Jen předběžně ústně konzultovali možnosti z IROP a po oznámení nepříznivé situace žádost nepodali.
Druhý dotaz se týkal možnosti omezení tranzitní kamionové dopravy nad 12 t přes Mimoň.
Odpověď:
V zásadě není problém s podáním žádosti o umístění navrhovaných dopravních značek na určená místa, ale bude zahájeno správní řízení a jeho výsledek se nedá předpovědět. Ing. Čáp vidí několik problémů:
1. Není opora v současném znění zákona O pozemních komunikacích, protože tento zákon definuje silnici II. tř. pouze jako komunikaci určenou pro dopravu mezi okresy. Neříká však mezi kterými okresy, takže se to dá vyložit i tak, že umožňuje dopravu např. mezi okresem Znojmo a okresem Česká Lípa. Do zákona by bylo třeba vložit slovo „sousedními“.
2. Z republikového pohledu na tom není Mimoň zdaleka tak špatně s počtem průjezdů těžkých kamionů za den. Jiná města v ČR jsou na tom hůře.
3. Vzhledem ke špatné situaci na dvou, pro Mimoň klíčových, silnicích I. tř., je navrhované nesystémové (místní) řešení situace pomocí zákazových dopravních značek pro LK velmi problematické. Jedná se o část silnice I/13 v České Kamenici a Kamenickém Šenově a část silnice I/9 mezi Českou Lípou a Novým Borem (Pihel). Tato místa, hlavně Pihel, který má nejvyšší počet dopravních nehod v LK, není prý již možné v tuto chvíli zatížit ještě vyšší úrovní hustoty dopravy. Na tato místa by totiž byla odkloněna převážná část kamionů z Mimoně.
Zajímavá je informace, že placený úsek komunikace R35 z Bílého Kostela na Liberec je pro stát údajně prodělečný. Souvisí to i s Mimoní, protože velká část kamionů, které by správně měly jet po této komunikaci, si krátí cestu přes Mimoň a Mnichovo Hradiště. Tady by stát i LK vydělali, pokud by se podařilo zákonem zakázat průjezd tranzitní dopravy po silnicích II. a III. tř. Z toho vyplývá poslední doporučení Ing. Čápa. Jediná šance je prý lobovat na Ministerstvu dopravy pro výše uvedené úpravy zákona.
Novela silničního zákona je v současné době v připomínkovém řízení v Senátu ČR. Na 9. schůzi Senátu dne 17. června 2015 však nebyla kvůli závažným chybám schválena a byla vrácena zpět do Poslanecké sněmovny. Proti novele hlasoval i senátor Vosecký, který se dle informací z tisku ztotožnil s názory Podvýboru pro dopravu a energetiku Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu. Podle toho, co přinesla média v posledních týdnech, to vypadá, že z celé novely Silničního zákona řeší pan senátor Vosecký už jen maximální povolenou rychlost na dálnicích a vybraných úsecích silnic prvních tříd, což se z jeho volebního obvodu týká pouze krátkého úseku silnice I/13 mezi Děčínem a Libercem a I/35 mezi Libercem a Prahou.
Mimochodem – senátor Vosecký, který měl ve svém volebním programu vyřešení kamionové dopravy na silnici II/270 mezi Děčínem a Benešovem nad Ploučnicí, což by ve významném procentu pomohlo i Mimoni, po volbách do Senátu ČR z tohoto bodu buď zcela ustoupil, nebo jen těžko hledá náhradní řešení. Na naší schůzce s ním se vyjádřil, že sám v Senátu nic iniciovat nemůže, ale pokud s něčím přijde Poslanecká sněmovna, tak se k tomu připojí a odkázal nás na naše poslance v PS ČR. S těmi se chystáme sejít v nejbližší době.
I když výše zmíněné informace nevyznívají zatím příliš optimisticky, neustáváme v aktivním hledání řešení. Věříme, že se podaří vytvořit legislativní podmínky pro omezení tranzitní kamionové dopravy na silnicích II. a III. tříd tak, aby města a obce měly skutečné a funkční nástroje k omezení průjezdu těchto vozidel přes svá území. O dalších krocích vás budeme průběžně informovat na stránkách Mimoňského zpravodaje a Facebooku TOP09 Mimoň.
Za místní organizaci TOP09 Mimoň
Mgr. Šárka Krousová
Jaromír Mayer
Pavel Kounovský
Reakce Jana Čápa, vedoucího odboru dopravy k článku:
S paní Mgr. Krousovou a jejími dvěma kolegy jsem se v otázce dopravních staveb na území města Mimoň a v otázce omezení tranzitní nákladní dopravy přes město Mimoň sešel. Úvodem je nutné upozornit, že jednání nebylo formou rozhovoru pro média, a odpovědi uvedené v článku nejsou uvedeny doslovně ani úplně přesné tak, jak byly řečeny. Z výše uvedeného článku bych chtěl upozornit na největší nepřesnosti. Není pravdou, že Liberecký kraj má v současné době projekčně připraveny, včetně povolení projekty do IROPu za 2,2, mld. Kč. Liberecký kraj momentálně projekčně připravuje, případně zahajuje přípravu projektů v celkovém finančním objemu cca 2,2 mld. Kč.
Liberecký kraj nemá ani v současné době stanovenou prioritu projektů do IROPu. V letošním roce bude kraj realizovat rekonstrukci silnice II. třídy přes náměstí 1. Máje a zahajuje projekční činnost na rekonstrukci silnice II. třídy z Mimoně přes Ralsko na hranice kraje. K otázce omezení nákladní tranzitní dopravy bylo odborem dopravy vydáno oficiální stanovisko, které má město Mimoň k dispozici. V žádném případě bych v této věci nechtěl předjímat případný výsledek řízení tak, jak je nastíněno v předmětném článku.