Nové plochy pro bydlení, průmyslovou výrobu, parkování i sport jsou konečně lidem a podnikatelům v České Lípě k dispozici. Zastupitelé totiž na svém květnovém zasedání schválili upravený návrh nového Územního plánu města. Nejdůležitější rozvojový dokument České Lípy zahrnuje město a všechny jeho přidružené obce a řeší plochu zhruba 66 kilometrů čtverečních.
Nový územní plán města se připravuje zhruba šest let. Nejblíže schválení byl územní plán v roce 2011. Tehdy se však zjistilo, že je potřeba ještě některé plochy upravit, prozkoumat vliv na životní prostředí a sladit dokument s energetickou koncepcí města. Zastupitelé rozhodli připomínky zapracovat a odsunuli schválení územního plánu až na letošní jaro.
Oproti starému územnímu plánu, který platil od roku 1998, přibudou hned čtyři nové lokality pro bydlení, a to na Ladech, Dolní Libchavě a v Častolovicích. Firmy budou moci stavět nové haly, nové plochy pro průmyslovou výrobu jsou připravené v Dolní Libchavě za trasou plánovaného silničního obchvatu silnice I/9. Nový územní plán dovolí také na českolipském sídlišti Špičák postavit parkoviště na místech, kde to dřív nebylo možné. Plochy byly totiž dříve vymezené pro zeleň. Stejně tak jsou na tom na Ladech, Severu, Slovance i Holém vrchu.
Lépe lidé zaparkují například i u nového depa České pošty na Svárově, kde díky změně územního plánu budou moci postavit přídavné velké parkoviště pro své klienty. Milovníci sportu si budou moci užít nové golfové hřiště, které nově může vzniknout v okolí Písečné. Před povodněmi bude obyvatele Dolní a Horní Libchavy chránit nová suchá vodní nádrž.
Změn se dočkala také trasa severního městského okruhu. Auta by nově měla v budoucnu projet tunelem severně od Městského parku okolo židovského hřbitova a přes parkoviště na Střelnici. Odtud mohou lidé pokračovat směrem na Horní Libchavu nebo Bezručovou ulicí až na křižovatku v Děčínské ulici a dál do Stružnice, Žandov.
„V souvislosti s pozměněným návrhem trasy severní části městského okruhu jsme se dozvěděli, že ve městě existuje přípravný výbor, který sbírá podpisy pro referendum. V něm by lidé rozhodovali o osudu této trasy, tedy zda s ní takto souhlasí. Zastupitelé doporučili, aby se toto referendum konalo v momentě, kdy by se v budoucnu začala severní část městského okruhu opravdu stavět,“ upřesnila českolipská starostka Hana Moudrá.
Největší diskuzi mezi lidmi vyvolala plocha u OD Banco v centru města. Ta je nyní používaná jako parkoviště. V návrhu nového územního plánu se však parkoviště změnilo na plochu pro občanskou vybavenost. Tedy na místo, kde by do budoucna mohla vyrůst nějaká veřejně prospěšná stavba. Poté, co na městský úřad dorazily desítky připomínek od občanů, však představitelé města rozhodli, že plocha zůstane i nadále místem, které je určené jen pro parkování.
„Tím, že jsme plochu změnili na parkoviště, jsme se dostali do rozporu s platným regulačním plánem centrální zóny města, která má plochu vedenou jako občanskou vybavenost. Jelikož územní plán s regulačním plánem musí souhlasit, navrhli jsme regulační plán zrušit. Projednávání tohoto bodu jsme však během květnového zasedání přerušili. Na dalším jednání se budeme zabývat tím, zda by nebylo pro město výhodnější regulační plán upravit nebo vytvořit nový. O dalším osudu regulačního plánu tedy rozhodneme v červnu,“ doplnila Hana Moudrá.