Alena Losová je učitelkou základní umělecké školy, předsedkyně Krajské rady odborového svazu pracovníků školství i členkou výboru pro vzdělávání, který jednomyslně podpořil splynutí DDM Libertin a ZUŠ Česká Lípa.
Do výboru byla nominována Stranou zelených a na radnici hovořila za zhruba polovinu zaměstnanců základní umělecké školy, kteří se sloučením souhlasí.
Aleně Losové jsem položil následující otázky, abychom si udělali více jasno v názorech jednotlivých aktérů.
Jak formální bylo jednání ve výboru pro vzdělávání? Vím, že patříte k těm zaměstnanců, kteří splynutí podporují. O co se ve svých názorech opíráte?
Stejně jako na zastupitelstvu byl členům školského výboru panem místostarostou Vlčkem sdělen záměr o splynutí ZUŠ a DDM Libertin. Přítomná paní Veindlová měla připravenou důvodovou zprávu, o které nás podrobně informovala. Dále již probíhala diskuze, ve které se řešilo, zda neohrozí splynutí činnost obou organizací, zda jsou v budově ZUŠ prostory pro obě organizace a jaký bude ekonomický výsledek tohoto splynutí. Otázky byly pokládány panu místostarostovi a paní Veindlové a podle mého soudu byly zodpovězeny tak, že se hlasováním podpořil tento návrh.
Myslím, že všem nám tento krok přišel logický, vznik organizace „ZUŠ a DDM“. Zuška bude vykonávat svoji činnost tak, jak vyplývá ze Školského zákona, a DDM zase svoji, plus mohou na některých projektech pracovat a vytvářet je spolu /Městské slavnosti apod./ Bohužel se vše vyhrotilo a výsledkem je nesouhlas s důvodem snížení úrovně vzdělávání v ZUŠ, obava ze ztráty zaměstnání atd. Otázku na možnost propouštění jsem vznesla, bylo mi garantováno, že se nebude omezovat činnost ani jedné organizace. V případě, že by zřizovatel uvažoval o zeštíhlení obou organizací, tak bych tento záměr nepodpořila.
Prostředky, které jdou ze státního rozpočtu, jsou velmi napjaté. Snížení objemu mzdových prostředků pro nepedagogy o 10%, záměrně píši objem, v některých školách to dělá až 30% na platech nepedagogů, rozdělení mzdových prostředků pro pedagogy a nepedagogy, snížení prostředků na ONIV, do rozpočtu škol nebyly zahrnuty platové postupy a proplácení dovolených po MD. To všechno stát přenáší na zřizovatele, protože školy si toto mají dofinancovat z fondu odměn a to jsou prostředky, vytvářené z peněz zřizovatele. Městské školy je mají, krajské jsou však často v nemalé hospodářské ztrátě
Další hrozbou je nutnost optimalizace základního školství, naplněnost tříd v ZŠ je v Libereckém kraji 20 žáků a kraj bude nutit zřizovatele k redukci škol. Jestliže nechceme zavírat školy v České Lípě, bude zřizovatel potřebovat dostatek financí, aby je udržel. Ve školském výboru se hledají možnosti těchto úspor, např. aukční nákup elektrické energie, výběrová řízení pro všechny školy na nákup služeb, vybavení apod.
Ale zpátky k záměru města, pro mne osobně je lepší spojení ZUŠ a DDM nežli slučovat zušku se základní školou nebo mateřskou školou. Mám příklady o takto spojených školách v Moravskoslezkém kraji, kdy ředitel ZŠ a ZUŠ především preferuje ZŠ a vedení ZUŠ má problémy si prosadit své požadavky.