Dnes už snad vydáváme konečnou podobu návrhu dopisu ministru Bártovi (včetně některých příloh). Připomínáme, že zastupitelé města přijali ve středu následující usnesení:
Zastupitelstvo města Česká Lípa bere na vědomí předloženou probíhající korespondenci mezi městem Česká Lípa, Libereckým krajem a Ministerstvem dopravy ČR a souhlasí s odesláním připraveného dopisu adresovaného panu ministru dopravy, JUDr. Vítu Bártovi, který bude doplněn o argumentaci pana Petra Skokana.
Vážený pane ministře,
Zastupitelstvo města Česká Lípa s politováním přijalo Vaši informaci adresovanou starostce města Mgr. Haně Moudré dne 9. září 2010, jako reakci na její dopis (viz. přílohy) týkající se stavby silnice „I/9 Sosnová MÚK“, potažmo navazujících staveb obchvatu České Lípy. Ačkoliv chápeme, že na dokončení celého obchvatu zatím nejsou finanční prostředky, musíme poukázat na jednu velice zásadní a důležitou okolnost vyplývající z toho, že I. etapa zůstala rozestavěná.
Tím, že ani projekt „I/9 Sosnová MÚK“ na silnici I. třídy nebyl dobudován, vzniká v bezprostřední blízkosti našeho města další velmi nebezpečný úsek na této frekventované silnici I/9. Druhým nebezpečným a dopravou přetíženým úsekem je už řadu let i část silnice I/9 vedoucí z České Lípy do Nového Boru, kterou odborníci označují vzhledem k nehodovosti za jednu z nejnebezpečnějších komunikací v ČR a kde už v roce 2005 muselo Ředitelství silnic a dálnic ČR kvůli překračovaným limitům hluku požádat Krajskou hygienickou stanici Libereckého kraje o povolení provozu, které bylo uděleno do roku 2012. I tento letitý problém měl vyřešit obchvat České Lípy.
Paradoxně se tak nyní dostáváme do situace, že díky započatému a dnes bohužel nedokončenému projektu u Sosnové se z pohledu bezpečnosti silničního provozu vytváří na silnici I/9 pouze další nebezpečný úsek, který vznikl v místech budoucí nedokončené silnice.
Oprávněně se proto obáváme, že u České Lípy máme vlivem stavby další silnici smrti, kde zejména v zimním období budou umírat další lidé. Z pohledu bezpečnosti a plynulosti silničního provozu to považujeme ze strany státu, který je za stav této komunikace zodpovědný, za velkou neuváženost ponechat stavbu v současném stavu. Žádáme a jménem občanů prosíme o nápravu, neboť jsme se dostali do situace, že stávající stav je horší než výchozí. Tedy před zahájením stavby první etapy obchvatu České Lípy, na který v tomto regionu už bezmála dvacet let marně čekáme
Předem Vám děkujeme za pochopení a věříme, že si prohlédnete přiložené fotografie nejlépe dokumentující současnou situaci na silnici I/9 u České Lípy.
Zároveň si dovolujeme připojit i několik odborných doporučení (viz. přílohy), která nashromáždil českolipský zastupitel a poslanec Parlamentu ČR Petr Skokan. Jedná se o výčet stavebních prací, které by se měly provést na nedokončené stavbě „I/9 Sosnová MÚK “ještě před zimním období, aby nedošlo ke znehodnocení díla.
S pozdravem
Mgr. Hana Moudrá
starostka města
Přehled doporučených prací nezbytných pro konzervaci stavby
STAVBA: Přeložka silnice I/9 – MÚK Sosnová
Mostní objekt (estakáda přes trať ČD, místní komunikaci a sil. I/9)
- dobetonování, předepnutí a zainjektování dvou posledních polí (cca 45m z 300m)
Bez těchto prací zkoroduje předpínací výztuž, která je již nainstalována. Pokud se nebude moci v těchto pracech pokračovat , vzniknou nemalé technické a finanční problémy s opětnou aktivací těchto předpínacích lan. Tato pole jsou podskružena (stále běží náklady na skruž a bednění ) a je též vyrobena výztuž. Je nutné tato pole dokončit pro zprůjezdnění větve sil. I/9 směr Praha
- ochránit povrch mostovky proti korozi betonu provedením izolačního souvrství a tuto izolaci ochránit
- dokončit a zprovoznit odvodnění mostu – volně stékající voda otvory pro odvodnění nebude padat a namrzat na objekty ležící pod tímto mostem. Pokud dojde v zimě k namrzání může vzniknout bezpečnostní problém v silniční i železniční dopravě
- dokončit zábradlí (nutno i s římsami ), nebo alespoň dodat a namontovat provizorní zábradlí – nutnost pro bezpečnost všech (i neoprávněně vniklých) osob pohybujících se na mostě
- dokončit zásypy a přechodovou oblast za pražskou opěrou – nutnost zamezení koroze kotev předpínací výztuže, aktivování odvodňovacího systému na mostě a zamezení zatékání vody k založení pražské opěry a zemního násypového tělesa.
Větev silnice I/9 směr Praha
- dokončit (dosud se obousměrně jezdí po nedokončené větvi směr Česká Lípa) z důvodu bezpečnosti sil.provozu. Přitom dokončit odvodnění ( zamezení vniku vody do silničního tělesa) a zádržný systém této silnice (bezpečnost provozu). Provoz na větvi směr Česká Lípa je na pokraji únosnosti.
Větev silnice I/9 směr Česká Lípa
- z důvodu bezpečnosti provozu dokončit vrchní živičné kryty a dopravní značení. Zamezit vnikání vody do násypu (stabilita zemního tělesa se zhorší a bude po čase nutná jeho oprava) dokončením odvodňovacího systému.
Chodníky pro chodce k autobusovým zastávkám
- dokončit z důvodu bezpečnosti pohybu chodců podél i přes sil. I/9. Pro dokončení chodníků je také potřeba dokončit zárubní zeď podél trati ČD.
Protihluková stěna
- z důvodu zamezení průniku hluku do obce Sosnová bylo ve stavebním povolení rozhodnuto vybudovat protihlukové stěny. Proto by bylo rozumné dokončit rozdělanou clonu mezi větví směr Praha a obcí Sosnová. Tato protihluková clona je již z jedné třetiny osazena a navíc je na ní vyroben veškerý materiál.
Komunikace ve vlastnictví Sosnové a České Lípy
- leží pod nově vybudovanými mosty nejsou zprůchodněny a zprůjezdněny. Z důvodu bezpečnosti chodců a dopravy je nutné tyto méně nákladné objekty dokončit.
Odvodnění
- k ochránění všech již vybudovaných zemních těles a tělesa tratě ČD je nutné dokončit celou soustavu odvodnění. Pokud se bude povrchová voda dostávat do těchto těles, dojde k jejich narušení a budou se muset nutně nákladně opravovat. Navíc je tento odvodňovací systém skládající se z více stavebních objektů již z cca 80% hotov.