Dnes je 25. 11. 2024
svátek má Kateřina

Návrh dopisu ministrovi Bártovi

Dnes už snad vydáváme konečnou podobu návrhu dopisu ministru Bártovi (včetně některých příloh).  Připomínáme, že zastupitelé města přijali ve středu následující usnesení:


Zastupitelstvo města Česká Lípa bere na vědomí předloženou probíhající korespondenci mezi městem Česká Lípa, Libereckým krajem a Ministerstvem dopravy ČR a souhlasí s odesláním připraveného dopisu adresovaného panu ministru dopravy, JUDr. Vítu Bártovi, který bude doplněn o argumentaci pana Petra Skokana.

Vážený pane ministře,

Zastupitelstvo města Česká Lípa s politováním přijalo Vaši informaci adresovanou starostce města Mgr. Haně Moudré dne 9. září 2010, jako reakci na její dopis (viz. přílohy) týkající se stavby silnice „I/9 Sosnová MÚK“, potažmo navazujících staveb obchvatu České Lípy. Ačkoliv chápeme, že na dokončení celého obchvatu zatím nejsou finanční prostředky, musíme poukázat na jednu velice zásadní a důležitou okolnost vyplývající z toho, že I. etapa zůstala rozestavěná.

Tím, že ani projekt „I/9 Sosnová MÚK“ na silnici I. třídy nebyl dobudován, vzniká v bezprostřední blízkosti našeho města další velmi nebezpečný úsek na této frekventované silnici I/9. Druhým nebezpečným a dopravou přetíženým úsekem je už řadu let i část silnice I/9 vedoucí z České Lípy do Nového Boru, kterou odborníci označují vzhledem k nehodovosti za jednu z nejnebezpečnějších komunikací v ČR a kde už v roce 2005 muselo Ředitelství silnic a dálnic ČR kvůli překračovaným limitům hluku požádat Krajskou hygienickou stanici Libereckého kraje o povolení provozu, které bylo uděleno do roku 2012. I tento letitý problém měl vyřešit obchvat České Lípy.

Paradoxně se tak nyní dostáváme do situace, že díky započatému a dnes bohužel nedokončenému projektu u Sosnové se z pohledu bezpečnosti silničního provozu vytváří na silnici I/9 pouze další nebezpečný úsek, který vznikl v místech budoucí nedokončené silnice.

Oprávněně se proto obáváme, že u České Lípy máme vlivem stavby další silnici smrti, kde zejména v zimním období budou umírat další lidé. Z pohledu bezpečnosti a plynulosti silničního provozu to považujeme ze strany státu, který je za stav této komunikace zodpovědný, za velkou neuváženost ponechat stavbu v současném stavu. Žádáme a jménem občanů prosíme o nápravu, neboť jsme se dostali do situace, že stávající stav je horší než výchozí. Tedy před zahájením stavby první etapy obchvatu České Lípy, na který v tomto regionu už bezmála dvacet let marně čekáme

Předem Vám děkujeme za pochopení a věříme, že si prohlédnete přiložené fotografie nejlépe dokumentující současnou situaci na silnici I/9 u České Lípy. 

Zároveň si dovolujeme připojit i několik odborných doporučení (viz. přílohy), která nashromáždil českolipský zastupitel a poslanec Parlamentu ČR Petr Skokan. Jedná se o výčet stavebních prací, které by se měly provést na nedokončené stavbě „I/9 Sosnová MÚK “ještě před zimním období, aby nedošlo ke znehodnocení díla. 

S pozdravem

Mgr. Hana Moudrá
starostka města

Přehled doporučených prací nezbytných pro konzervaci stavby

 

STAVBA:  Přeložka silnice I/9 – MÚK Sosnová

 

Mostní objekt (estakáda přes trať ČD, místní komunikaci a sil. I/9)

  • dobetonování, předepnutí a zainjektování dvou posledních polí (cca 45m z 300m)

Bez těchto prací zkoroduje předpínací výztuž, která je již nainstalována. Pokud se nebude moci v těchto pracech pokračovat , vzniknou nemalé technické a finanční problémy s opětnou aktivací těchto předpínacích lan. Tato pole jsou podskružena (stále běží náklady na skruž a bednění ) a je též vyrobena výztuž. Je nutné tato pole dokončit pro zprůjezdnění větve sil. I/9 směr Praha

  • ochránit povrch mostovky proti korozi betonu provedením izolačního souvrství a tuto izolaci ochránit
  • dokončit a zprovoznit odvodnění mostu – volně stékající voda otvory pro odvodnění nebude padat a namrzat na objekty ležící pod tímto mostem. Pokud dojde v zimě k namrzání může vzniknout bezpečnostní problém v silniční i železniční dopravě
  • dokončit zábradlí (nutno i s římsami ), nebo alespoň dodat a namontovat provizorní zábradlí – nutnost pro bezpečnost všech (i neoprávněně vniklých) osob pohybujících se na mostě
  • dokončit zásypy a přechodovou oblast za pražskou opěrou – nutnost zamezení koroze kotev předpínací výztuže, aktivování odvodňovacího systému na mostě a zamezení zatékání vody k založení pražské opěry a zemního násypového tělesa.

Větev silnice I/9 směr Praha

  • dokončit (dosud se obousměrně jezdí po nedokončené větvi směr Česká Lípa) z důvodu bezpečnosti sil.provozu. Přitom dokončit odvodnění ( zamezení vniku vody do silničního tělesa) a zádržný systém této silnice (bezpečnost provozu). Provoz na větvi směr Česká Lípa je na pokraji únosnosti.

Větev silnice I/9 směr Česká Lípa

  • z důvodu bezpečnosti provozu dokončit vrchní živičné kryty a dopravní značení. Zamezit vnikání vody do násypu (stabilita zemního tělesa se zhorší a bude po čase nutná jeho oprava) dokončením odvodňovacího systému.

Chodníky pro chodce k autobusovým zastávkám

  • dokončit z důvodu bezpečnosti pohybu chodců podél i přes sil. I/9. Pro dokončení chodníků je také potřeba dokončit zárubní zeď podél trati ČD.

Protihluková stěna

  • z důvodu zamezení průniku hluku do obce Sosnová bylo ve stavebním povolení rozhodnuto vybudovat protihlukové stěny. Proto by bylo rozumné dokončit rozdělanou clonu mezi větví směr Praha a obcí Sosnová. Tato protihluková clona je již z jedné třetiny osazena a navíc je na ní vyroben veškerý materiál.

Komunikace ve vlastnictví Sosnové a České Lípy

  • leží pod nově vybudovanými mosty nejsou zprůchodněny a zprůjezdněny. Z důvodu bezpečnosti chodců a dopravy je nutné tyto méně nákladné objekty dokončit.

 

Odvodnění

  • k ochránění všech již vybudovaných zemních těles  a tělesa tratě ČD je nutné dokončit celou soustavu odvodnění. Pokud se bude povrchová voda dostávat do těchto těles, dojde k jejich narušení a budou se muset nutně nákladně opravovat. Navíc je tento odvodňovací systém skládající se z více stavebních objektů již z cca 80% hotov.