Již dva roky je koncertním dramaturgem v příspěvkové organizaci Kultura Česká Lípa. Vytváří celoroční koncertní program nejen na sále KD Crystal, potažmo v Jiráskově divadle, ale má na starosti také program městských akcí, jakými jsou Vánoce na náměstí T. G. M, Městský ples či Městské slavnosti.
Žije v Liberci, kde se taktéž podílí na kulturním životě, ať již jako organizátor či účinkující. Je členem těles (Big) O’Band, Superhero Killers či příležitostným hudebníkem v komediálním souboru Krátké a úderné divadlo. Většina našich otázek se však týkala největší městské akce pod širým nebem.
Určitě jste měl nějakou vizi, když jste nastupoval před dvěma lety na post dramaturga KD. Jak se vám ji daří v celoročním programu naplnit?
Měl jsem vizi, že bych rád do KD dostal pestřejší program než hardrockové kapely hrající předělávky, ačkoli se na ně chodí ve velkém. Vím však jistě, že takovou pozici by Kultura i kultura mít neměla. Přišel jsem s tím, že chci lidem rozšířit obzory, ačkoli dnešní doba není úplně ideální, aby lidi experimentovali, tedy kupovali si vstupenky na interprety, které neznají. Každý dramaturg si postěžuje, že posluchači chodí na jistotu, na známé tváře. Nejdou zjistit, jestli je to či ono dobré. Aby zjistili, že tohle chtějí. Proto i dramaturgie slavností má v programu ne úplně známé interprety, ovšem s velkým potenciálem, že se lidem zalíbí.
Když ještě chvíli zůstaneme u celoroční dramaturgie, trápí vás něco?
Obrovská škoda je, že nám v KD chybí klub pro 200–300 lidí. Když jsme pořádali koncert Trabandů nebo Sto zvířat, na které přišlo 150 lidí, tak sál pro 900 lidí nevytvoří tu správnou atmosféru. Kapele se hůř hraje. Pak se také stávají zase trochu jiné věci, kdy jsme tu měli Ewu Farnou a Nebe, kapely, které jsou se svými singly na předních příčkách hitparád, dopředu inzerovanou akci, a přišlo pouze přes sto lidí. Někdy se člověk netrefí.
Přepažení sálu a improvizované pódium problém neřeší?
Dá se to tak udělat, ale v tu chvíli je problém, že se musí najmout externí zvukař s vlastním aparátem, což jsou další náklady, navíc pro to nejsou uzpůsobena světla na sále. Je to technicky, časově i finančně náročné. Tato přestavba je vhodná například na besedy, ale bohužel ne na koncerty.
Jakou roli dle Vás hrají v celoročním programu města Městské slavnosti?
Vnímám je jako tzv. kulturní highlight (zlatý hřeb). Návštěvníci mohou vidět program, na který by normálně nešli, a to se týká i takového jména, jako jsou Monkey Business. Na sál nepřijdou, ale k venkovnímu pódiu ano. Teď ke mně dorazil dotaz typu "Proč na slavnostech není Pavel Callta?" Zpěvák, který měl u nás koncert na začátku května. Je vidět, že někteří lidé nevyhledávají informace o kultuře, možná je to i nezajímá, a právě Městské slavnosti jim suplují celoroční kulturní program. Stejně tak se ptají i další na jiné kapely, které tu koncertovaly v posledních třech měsících. Právě tito návštěvníci tak dostanou kulturu pod nos, třeba se jim to pak zalíbí a najdou si ke kultuře cestu i během roku.
Dle jakého klíče tedy děláte dramaturgii na hlavním pódiu? Dle čeho vybíráte interprety?
Mám rád, a věřím, že i návštěvníci, když se večer strhne taneční večírek. Právě proto jsme jako highlight zvolili Monkey Business a po nich Superhero Killers, kteří hrají covery známých písní například od Jamiroquai nebo Bruno Marse. Celý program pak zakončí DJ Pavel Cejnar. Po Monkey Business mi již přišlo divné dávat jakoukoli jinou než taneční muziku. Odpoledne jsem pak chtěl vložit do programu jména alternativnějšího typu, jako je Jirka Schmitzer nebo Traband, na které návštěvníci také nepřijdou na sál v takovém počtu. Potom zahajovací dechovka, tělesa ze základní umělecké školy, Pegas, zkrátka aby si každý, kdo program studuje, našel na slavnostech to své.
Nyní by mě zajímalo, z jakého důvodu jste zvolil konkrétní interprety. Proč právě Monkey Business?
Dle mého jsou Monkey Business asi nejlepší česká taneční skupina, která vyrábí vlastní autorskou muziku, tedy nepoužívají žádné covery. Štvou mě kapely dnešní doby, které vezmou nějakou klasiku, Mozarta či kohokoli jiného, pod to podtočej smyčku, přes to překecaj text a lidi to strašně poslouchaj. I Lady Gaga to dělá. Navíc, kdybychom je měli na sále, tak je to pro nás finanční risk. Mají i vysoké technické nároky, které jim můžeme splnit právě díky technickému zajištění slavností – velké pódium s výborným ozvučením a světly. Navíc zpěvák Matěj Ruppert je jeden z nejlepších zpěváků v republice. Jsou prostě super.
Proč právě slovenský zpěvák Miro Šmajda?
Chtěli jsme někoho ze Slovenska. Ovšem po oslovení slovenských kapel jsme se zalekli finančních požadavků. Na Slovensku je spousta výborných zpěváků a kapel, které tady bohužel nikdo nezná. Já si ale nemůžu dovolit vzít kapelu za 100 000 Kč, kterou nikdo nezná. Miro Šmajda je v rámci poměru kvalita – cena – výkon, navíc vzhledem k popularitě z médií, nejlepší.
Proč Gipsy.CZ?
Protože je skvělej muzikant. Navíc je díky tomu v programu zastoupené i jiné etnikum a úplně jiná hudba. Je pěkné otevřít další šuplík, který se tu zase tak často neotvírá. A v minulosti již měl na Městských slavnostech úspěch.
Proč Traband a Jiří Schmitzer?
Traband je jeden ze zástupců největšího nezávislého českého labelu Indies Records. Jarda Svoboda je fenomén České republiky, je to zase úplně jiný pohled na muziku z hlediska autorství i interpretace. Kromě kytary a třeba basy používají i harmonium a ačkoli nechci podceňovat posluchače České Lípy, tak 80 % návštěvníků neví, jak harmonium zní a že se na tento starý nástroj dá hrát i populární muzika. Navíc Jarda lidi vždycky urve. Jiří Schmitzer je samozřejmě skvělý herec, ale také vynikající textař. Všichni mladí interpreti by si měli texty Schmitzera i Svobody poslechnout. Ačkoli Jiří Schmitzer občas používá ve svých písních sprostá slova, je to účelné. Ty texty jsou skvělý. Obě kapely jsou pěkným příkladem alternativního přístupu k muzice. Víte, že Jirka Schmitzer jezdí na své koncerty výhradně autobusem? (smích)
Oproti loňskému roku zmizely akce z amfiteátru. Proč to?
Amfiteátr je super prostor, ale je velký problém k němu dostat návštěvníky. Navíc je pro něj rušivým elementem lunapark v srdci Městských slavností. Lunapark je obrovský kýč, ale chápu, že ke slavnostem patří. Přál bych si, aby byl zastrčenej někde za hlavní silnicí, aby kultura mohla být centralizovaná. Hrad a sportovní stadion jsou určitě pěkné prostory, ale je problém, že slavnosti roztrhají. Největší plochu má lunapark, ale zase generuje nejvíc peněz zpět.
Jak by tedy vypadaly Městské slavnosti, kdybyste nebyl ničím limitovaný – formátem, financemi ad.?
Postavil bych dvě velká pódia, která by se střídala v programu. Zároveň bychom mohli udělat speciální scény s různými žánry. Na těch velkých scénách by pak mohly vystupovat kapely, které chtějí lidé slyšet a vidět, kupříkladu Divokej Bill. Chápu tu obrovskou popularitu, ale jsou pro nás nedostupní. A když tak nad tím přemýšlím, kdybych na ně ty peníze měl, nevím, jestli bych je do toho chtěl dát. Také by Městské slavnosti byly ještě lépe zvládnuty technicky. Dále bych vymyslel nějakou lepší provázanost obou dnů, nad kterou ale moc nepřemýšlím, protože všechno prostě stojí strašně moc peněz a ty mít nikdy nebudeme. (smích) I tak si ale myslím, že se na našich slavnostech určitě nudit nebudete, budou stát za to.
Program:
pátek 24. 6. 2016
Slavnostní koncert Kostel Narození Panny Marie - 18h - symfonický orchestr divadla F. X. Šaldy pod taktovkou šefdirigenta Martina Doubravského zahraje Stabat Mater Antonína Dvořáka společně se sborem divadla F. X. Šaldy a pěveckým sborem Ještěd.
pátek 24. 6. 2016
velká přehlídka mažoretkových souborů a velký lampionový průvod z náměstí T. G. Masaryka - 21,30h
pátek 24. 6. 2016
Hrad Lipý - Letní kino - Ať žijí duchové - 22h
sobota 25. 6. 2016
Hrad Lipý - celodenní historický program
Libertin - přehlídka ZŠ a ZUŠ z České Lípy, velký celodenní program pro děti, soutěže, klauni, prostě všechno...
Hlavní pódium (BANCO)
Monkey Business - 21h
Miro Šmajda - 18,40h
GIPSY CZ - 13h
Traband, Jiří Schmitzer, Veselka L. Kubeše, Rangers, Pegas, Nezmaři, SuperHero Killers, Dj Pavel Cejnar, Big Band CL, Jazzová farma ZUŠ, Hluchá parta...
Půlnoční ohňostroj
Neckyáda - start 10,30 u Svárovského mostu
9h - 14h - Městská knihovna - čtenářská amnestie
Filmový 3D maraton - kino Crystal
Lunapark před KD Crystal
Celodenní jarmark
neděle 26. 6. 2016
rozhledna Špičák - 9h - 18h otevřeno pro veřejnost