Tři semafory v ulici Hrnčířská a v ulici 5 května nechalo koncem loňského roku za celkem 1,8 mil. Kč Město Česká Lípa zmodernizovat. Křižovatky 5. května - Svárovská (u autobusového nádraží), Hrnčířská - Bulharská (odbočka na vlakové nádraží) a Hrnčířská - Mánesova (k ZŠ Dr. M. Tyrše) jsou tak nově řízeny dynamicky.
Pro řidiče, kteří byli zvyklí na letité zavedené intervaly a pořadí průjezdu, to však může představovat problém.
Primárně se u semaforů měnily již vysloužilé řadiče, což jsou elektronická zařízení, která řídí provoz celé křižovatky. Kromě této ryze technické opravy došlo u semaforů na výměnu starých návěstidel se žárovkovými světly za moderní LED technologii. Zároveň byla ke všem semaforům instalována tlačítka pro chodce a všechny přechody jsou navíc vybaveny zvukovou signalizací pro nevidomé. V rámci modernizace byly na dvou křižovatkách instalovány takzvané videodetektory, které umožňují právě dynamické řízení provozu na křižovatkách.
Díky videodetektorům došlo ke zvýšení propustnosti křižovatek, zejména v dopravních špičkách. "V praxi to znamená, že systém umí vyhodnostit, v jakém směru stojí nejvíce aut a zda tam vůbec nějaké stojí a podle toho řídí světelnou signalizaci. Jednotlivé intervaly tak nemusí být stejně dlouhé, zároveň v některém směru může být signál výrazně zkrácen, pokud tam právě nestojí auto," vysvětluje českolipský místostrosta Jaroslav Turnhöfer a zároveň doplňuje, že systém samozřejmě současně reaguje i na požadavky chodců prostřednictvím tlačítka pro bezpečný přechod. Současně tento systém umožňuje preferenci utobusů a v budoucnu i preferenci vozidel IZS.
Pozitivní změnu v plynulosti dopravy zaznamenala i českolipská starostka Jitka Volfová. "Jezdím tudy každý den. Jsem ráda, že ulice konečně funguje jako zelená vlna, kteou plynule projedete a nemusíte stát na každém semaforu zvlášť," uvedla starostka.
"Rozdílnost intervalů a řízení jednotlivých směrů však může být pro řidiče, kteří místem projíždějí denně a byli na nějaké pořadí zvyklí, matoucí. Prosíme tedy všechny řidiče, aby pozorně sledovali semafor, nespoléhali se na letitý navyklý systém a striktně dodržovali dopravní předpisy, pokud jde o reakci na jednotlivé barvy světelných signálů," doplnil Jaroslav Turnhöfer.
Do konce května by pak u semaforů měly být dokončeny poslední práce, jakou jsou nátěry stořárů či částí budov, které byly rekonstrukcí poškozenyy, a také vodorovné dopravní značení.