Město šetří ve dvou oblastech. První oblastí jsou smlouvy, druhou jsou soutěže a veřejné zakázky. Obě oblasti jsme v prvních dvou letech po nástupu na radnici cíleně přezkoumali a řádně upravili, cílem bylo především ukončit zbytečné plýtvání financí.
V téměř uplynulém volebním období se nám podařilo přesoutěžit většinu smluvních vztahů, které město má. Díky novým smlouvám město šetří např. na dodávkách elektrické energie, telefonním operátorovi, čištění komunikací, dešťové kanalizaci, údržbě dětských hřišť i zeleně. Když sečteme všechny smlouvy, které má město uzavřené, vyjde nám, že celkové plnění je 80 mil. Kč za rok. Jaká jsou konkrétní čísla? Původní smlouva na čištění komunikací byla uzavřena v roce 1993, a to na 20 let bez možnosti vypovězení (i proto jsou nové smlouvy uzavírány většinou na 4 roky). Roční plnění 19 mil. Kč nárůstem jednotkových cen postupně stoupalo, město navíc nemohlo ovlivnit kvalitu a rozsah úklidu. Po vypršení této smlouvy jsme vysoutěžili nové podmínky, výhodnější pro město (dnes můžeme říkat, co a kdy se má uklízet), a hned v prvním roce jsme, i díky mírné zimě, ušetřili 6 mil. korun. Z výše uvedených příkladů: nová smlouvu na údržbu dětských hřišť a drobné architektury ročně šetří 200 000 Kč (z původních 1 100 000 Kč jsme na 900 000 Kč). Za dešťovou kanalizaci zaplatíme kolem 1 mil. ročně (dříve stálo 2 mil.). Nově přesoutěžená světelná signalizace namísto minulých 700 000 Kč vyjde na 300 000 Kč ročně. Svoz a likvidace odporu je o 2 mil. navýšen, platíme 40 mil. ročně, nicméně se značně rozšířilo portfolio poskytovaných služeb. Kancelářské potřeby nás ročně stojí asi 5 mil. Kč, úspory se pohybují v desítkách procent, záleží na konkrétních položkách a jejich počtu. Co se týče údržby zeleně, dřív bylo roční plnění 10 mil., nyní je o 2 mil. Kč nižší a ještě se údržba zlepšila, už není opomíjeno stříhání keřů, navýšili jsme počet sečí, pravidelně zaléváme atd. Posledním příkladem konkrétní úspory je nová smlouva s mobilním operátorem, dřív jsme platili 450 000 Kč, aktuálně platíme 180 000 Kč. Co se týče správy městského majetku – jelikož už máme k dispozici podrobný pasport budov (informace o všech městských budovách a jejich stavu), chtěli bychom se o ně starat prostřednictvím vlastních zaměstnanců, nikoli najaté firmy, jak je tomu dosud. Od tohoto kroku si slibujeme větší přehled o vynaložených prostředcích, větší pružnost plánování a nejen z toho vyplývající velké úspory. Kromě změny ve správě městského majetku řešíme jeho pojištění a změnu v údržbě komunikací.
Druhou oblastí, ze které plynou úspory, jsou soutěže. Po poznání stavu na radnici jsme nastavili jasná a spravedlivá pravidla, díky tomu se do nich může hlásit a hlásí víc firem, z čehož plynou nemalé úspory. Jaký je postup? Dle ceníku spočítáme koncovou částku, ale do výběrového řízení se přihlásí firmy a samozřejmě se snaží nabídnout částku nižší. Navíc, statisticky vzato, čím víc firem/dodavatelů se přihlásí do výběrového řízení, tím nižší je pro město koncová cena. V roce 2012 jsme na stavbě MŠ Pastelka touto cestou ušetřili necelých 5 mil. Kč, na dostavbě pavilonu ZŠ Jižní také 5 mil. V roce 2013 jsme ušetřili 13 mil. na zateplení ZŠ 28. října, 11 mil. na opravě ulice 5. května, necelých 5 mil. na zateplení školek Brněnská a Zhořelecká a další 2–3 mil. na dalších drobných stavbách. Za necelé 3 roky (rok 2014 ještě není vyčíslený a v roce 2011 jsme především nastavovali pravidla a rovné podmínky) jsme vysoutěžili stavby dohromady za 200 mil. Kč.
Do budoucna je třeba v nastoleném směru pokračovat. Základem ovšem je, aby šetření v žádném případě nesnižovalo komfort života v našem městě.
Jiří Kočandrle, místostarosta České Lípy
Lípa rozkvete, když budou lidé spokojení...
Více článků naleznete na našem facebooku.
Komentáře
Re: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 6:39 | hillbill
Jenže tohle normální volič nechce číst, ten chce vidět krev, starostku na pranýři, Merryho na ulici, Hau v kriminále, hlavy sypané popelem, sliby, že se zatočí s cikány a bezdomovci ... Oslovujete inťoše, běžte si poslechnout hospody na Špičáku, Severu nebo Ladech.
NahoruRe: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 6:50 | hillbill
A ještě lidi zajímá, jestli bude všechno zadarmo - kromě popelnic, na který už si zvykli, taky doprava, nejlépe taxíky, parkování všude, pošta, doktor. A taky pro všechny práce anebo ještě líp - kdyby byly peníze bez práce. A do toho, aby nebyly daně.
NahoruRe: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 7:25 | martinekcl
Hau se tvari jak mistr sveta pritom dluzi kde se da
NahoruRe: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 8:16 | Petr Jeník
Tak nevim, jak je to s těmi úsporami a tím jak se do výběrek hlásí více firem.
NahoruTřeba zmiňovaná "úspora" u stavby MŠ Pastalka.
V soutěži sepsané tak, aby podmínky splnila jen jedna firma, skutečně podmínky splnila jen jedna firma. A nabídnutá cena byla o 4,5 mega vyšší než původní plán a tak se prostě rozpočet navýšil.
Z plánovaných čtyř tříd - tedy pro 100 dětí jsou navíc jen 3 třídy pro 75 dětí a kapacita školky se tak oproti původním slibům nejenže nezvýšila, ale dokonce snížila.
Kde je ta "úspora"? A kde je těch "více firem v soutěži", které tu cenu srazily? A co na to Jan Tleskač?
Re: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 8:28 | jirlo
Dobrý den,
Níže odkaz na zadávací dokumentaci a celou soutěž včetně smluv a dodatků k MŠ Pastelka. Soudný čtenář si názor udělá sám. Zbytek předchozího komentáře ani nestojí za odpověď.
http://www.mucl.cz/cz/urad-a-samosprava/verejne-zakazky/archiv-verejnych-zakazek/vz-014-2012-ms-pastelka-ceska-lipa-novostavba-materske-skoly.html
Takovýmto způsobem jsou procesovány veškeré veřejné zakázky již 3 roky a to právě proto, aby nemohlo docházet k tomu co popisuje jeden z přispěvatelů.
Celkem zveřejněná dokumentace obsahuje 18 dokumentů:
01 - Výzva k podání nabídky (18/06/2012, pdf, 190.49 kB)
Nahoru02 - Zadávací dokumentace (18/06/2012, pdf, 238.87 kB)
03 - ZD - příloha č. 1 - titulní list nabídky (18/06/2012, doc, 276 kB)
04 - ZD - příloha č. 2 - vzor čestného prohlášení (18/06/2012, doc, 32.5 kB)
05 - ZD - příloha č. 3 - specifikace prací a rozsah díla (18/06/2012, pdf, 142.6 kB)
06 - ZD - příloha č. 4 - rozpis nabídkové ceny (18/06/2012, zip, 5.65 kB)
07 - ZD - příloha č. 5 - návrh smlouvy o dílo (18/06/2012, doc, 209.5 kB)
08 - ZD - příloha č. 6 - technické podklady vymezující předmět VZ (18/06/2012, zip, 6.99 MB)
09 - ZD - příloha č. 7 (18/06/2012, zip, 15.54 MB)
10 - Dodatečné informace k zadávacím podmínkám (18/06/2012, pdf, 179.07 kB)
11 - Rozhodnutí zadavatele o změně zad. podmínek a dodatečné informace č. 2 (18/06/2012, pdf, 170.65 kB)
12 - Protokol o otevírání obálek (18/06/2012, pdf, 162.84 kB)
13 - Protokol o posouzení kvalifikace (18/06/2012, pdf, 194.94 kB)
14 - Zpráva o posouzení a hodnocení nabídek (18/06/2012, pdf, 180.15 kB)
15 - Rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky (18/06/2012, pdf, 116.09 kB)
16 - Smlouva o dílo (18/06/2012, pdf, 3.98 MB)
17 - Dodatek č. 1 SoD - Zpráva z jednání (07/01/2013, pdf, 84.68 kB)
18 - Dodatek č. 1 SoD - WAREX (07/01/2013, pdf, 123.71 kB)
Re: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 8:37 | hillbill
Jestli umím číst, tak nabídky byly dvě, takže pan Jeník má opět jen půlku informace. Ach jo, tihle Piráti...
NahoruRe: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 8:44 | Petr Jeník
A přesně o tom ale mluvím :)
"předpokládaná hodnota veřejné zakázky je 14.166.666,- Kč bez DPH, tj.17.000.000,- Kč včetně DPH"
- konečná cena 21,5 milionu
Kde je ta úspora o které mluvíte?
Přihlásili se DVA zájemci. Pouze jeden splnil podmínky.
Kde je ten vyšší počet zájemců, díky nímž se snižuje cena?
Když se školka zbourala, tak jste slibovali 100 míst ve 4 třídách a že bude postavená nová za rok. Trvalo to mnohem déle a míst je méně.
NahoruNějak mi v souvislosti s tím nedává smysl věta "Základem ovšem je, aby šetření v žádném případě nesnižovalo komfort života v našem městě."
Re: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 9:01 | jirlo
Původní spočítaná předběžná cena se pohybovala kolem 27 milionů. Zastupitelstvo však schválilo pouze 17 milionů, neb se jim to zdálo mnoho. Proto v zadávací dokumentaci nemohla ani figurovat jiná částka a možná z toho plyne nižší počet účastníků. Proto také zvolené technické řešení.
NahoruRe: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 9:44 | Saša
Pane místostarosto Kočandrle alias hillbille, pěkně si to navzájem tu diskuzi vůči sobě pinkáte, vypadá to jako by jste byl na školení u pana Dimuna. Chápu, že nikdo vás v předvolební šarádě nepochválí lépe než vy sám. K těm tzv. úsporám. Stavební výroba a ceny stavebních prací v letech 2010-2013 byly poznamenány masivní krizí a ceny padaly o desítky procent i bez vaší zásluhy. Kdo dělá v této branži ví, že vysoutěžené ceny byly často pod hranicí rentability jen za cenu udržení se na trhu. Činily tak skoro všechny radnice v ČR a ani Česká Lípa v tomto ohledu nemohla být výjimkou možná jen tou, kterou popsal pan Jeník, se kterým v řadě věcí nesouhlasím ale v tomto směru má pravdu. Snižování cen spotřebního materiálu v elektronických tendrech je dnes běžné všude, jen jste nám zatajil že tyto tendry byly před šesti lety v podstatě v plenkách, takže lze stěží srovnávat s dobou před tímto datem. To stejné platí o cenách elektrické energie a plynu, které poznamenala krize a jejichž úroveň je v rámci celé republiky skoro o 30% nižší než byla např. před rokem 2008. Pikantní mi přijde po letech pravicového výprodeje majetku města chlouba, že se městu snižují náklady na jeho správu. To je bravurní výkon. Stejně jako v situaci, kdy část zeleně a úklidu města obhospodařují nezaměstnaní, je tedy logické že se snižují náklady na outsoursing těchto služeb. Musím přiznal že korunu všemu jste nasadil úsporou cen telefonních poplatků. I dítka školou povinná vědí jaké účty platila za své volání v roce 2010 kdy jste nastupoval do funkce a jaké platí dnes. Vydávat to za vlastní úspěch při řízení města ke komické. No snad Vám na tuto šaškárnu někdo skočí.
NahoruRe: J. Kočandrle: Na čem jsme nejvíc ušetřili?
19. Září 2014 - 9:15 | Petr Jeník
Jo jo. V roce 2008 se mluvilo také o částce 32 milionů.
To jste do svého výčtu "úspor" mohl napsat rovnou úsporu o dalších 5 mega víc.
Mimochodem cituji: "Dle ceníku spočítáme koncovou částku,....."
Obdivuji, jak se vám podařilo popřít vše, co jste napsal a ač se snažíte oponovat, dáváte za pravdu všemu, co píšu já :)
To Hanka byla jiná frajerka. Když jsem o MŠ Pastelka psal když to bylo aktuální, tak jen lidem vzkázala "Jestli se vám nelíbí jak to děláme, tak nemusíte mít školku žádnou"
Je vám ke cti, že se snažíte argumentovat věcně a to i přesto, že věcné argumenty jdou proti vám.
Je škoda, že jste se zapletl s tou svoločí. Vím že to nemyslíte blbě a dokonce mám pocit, že to myslíte vážně i co se úspor týká a jsem si jistý, že co se ztransparentnění města a jeho organizací týká, byste určitě rád udělal další kroky. Jen jste k tomu neměl tu správnou příležitost.
NahoruSnad se to podaří v příštím volebním období. V tom minulém jste byl součástí party, kde se vám to podařit ani nemohlo.