Kdo před sto lety tušil startegický význam pohonných hmot.
Za I. světové války řešila většina domácností otázku potřeby petroleje. Nebyla ve všech místech ještě elektřina a bez petropleje nebylo svícení. Teprve dvacátá léta přinesla rozvoj automobilusmu a s ním šel ruku v ruce vznik benzínových čerpadel. Na čerpadla byla udělována koncese okresním úřadem. Ucházeli se o ni hlavně hostinští akupci. Z archiválií zdejšího okresního úřadu je možné získat určitý přehled o fungování takového zařízení.
Hostinský ze starodávné hospody v Kunraticích u Cvikova, kde se kdysi stavil císař Josef II, využil polohy svého podniku a zařídil si provozování čerpadla. Předložil výkresovou dokumentaci, z níž je patrné, že se jednalo o válcovité zařízení vybavené krátkou rukojetí, která rychle kmitala. Nebyla žádná autorizovaná měřidla. Benzín se odléval do nádob a přeléval do aut. Zásoba pohonné hmoty byla v nádrži zapuštěné do země.
Benzín se vyráběl jednak z domácích zdrojů nafty těžené u Gbel na moravskoslovenském pomezí, nebo se nafta dovážela z Rumunska. Rafinerie byla v Kralupech a doprava se děla po železnici v cisternách.
Za II. světové války výroba a spotřeba benzínu prudce stoupaly a Němci zavedli produkci pohonných hmot z hnědého uhlí u Litvínova. Potřeba leteckého benzínu vedla k výrobě čistějšího produktu, který se stal základem českého čistícího prostředku "čikuli".
Ještě tři malé epizody z dějin benzínu na Českolipsku.
29. dubna 1945 byl při výjezdu z českolipského nádraží zasažen americkými bombardéry vlak s cisternami a v oblouku tratě na Děčín vzplanuly zásoby pohonných hmot.
12. května téhož roku objevili partyzáni z Bakova nad Jizerou u odbočky silnice od Bezdězu do České Lípy směrem od Obory na Okna polní sklad pohonných hmot. Ve snaze dostat se k sudům přehlédli, že sklad byl zaminován a došlo k výbuchu, který si vyžádal několik lidských životů.
3. listopadu 1978 vypukl požár v závodě Benzina v České Lípě. Hasič Zdeněk Fridrich vyvezl hořící auto mimo areál podniku. za svůj čin obdržel vyznamenání Za statečnost.