Aspoň naznačím, co vše můžete ve Fotožurnálech v následujících týdnech objevit. Fotografie medvídků z muzea ...
… první letošní cvičení psů na sněhu …
…vánoční trhy v muzeu ...
…či fotografie ze zájezdu Českolipského pěveckého sboru do USA ...
Ve středu jsme si ve škole poprvé sedli, abychom se zamysleli nad RVP (rámcovým vzdělávacím programem). Už předtím jsem si prostudoval aspoň úvod a pak pasáže věnující se mé aprobaci. Pominu-li jazyk dokumentu libující si, jak je u dokumentů z ministerstev zvykem, v cizojazyčných pojmech (enviromentální, kurikulární dokument, evaluace), domnívám se, že společně s novým školským zákonem představuje cestu ke skutečné změně ve školství. Snad se přiblížila doba, kdy se už nebudeme moci vymlouvat na to, že nás k zažitému stylu učení, který měl své opodstatnění o dvě století dříve, nutí nějaké osnovy. Teď mít jen odvahu dotáhnout vše do konce. Změny se dotýkají především učitelů a studentů, ale touhou všech zainteresovaných je zatáhnout do procesu vzdělání mnohem více i rodiče (například povinnými radami škol, v nichž budou mít své nezastupitelné místo). Kdo zmíněné dokumenty ještě nečetl, může si je nalézt mezi aktualitami na stránkách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy – zde.
O tom, že pracovat se dá jinak, jsem se mohl přesvědčovat od čtvrtka do soboty v německém městě Grosshennersdorf, kde se konalo první setkání učitelů ze škol zapojených do projektu Lanterna futuri (maják budoucnosti). Studenti ze škol v Německu, Polsku a ze dvou škol v Čechách (naše gymnázium a biskupské gymnázium ve Varnsdorfu) se budou moci účastnit dílen pořádaných v Grosshennersdorfu a v polském Nedamirově. Budou na nich tvůrčím způsobem pracovat s různými médii (fotografie, video, webovská grafika), budou dělat muziku a výtvarničit, a zároveň přitom vyhledávat informace. Budou se zkrátka vzdělávat jinými formami, než na jaké jsou zvyklí ze školy. Navíc ve společnosti přátel z jiné kultury.
Aby získali k projektu důvěru i učitelé, vznikl také pro ně seminář s názvem Vzdělávání multiplikátorů pro interkulturní učení a spolupráci. No, název jak z českého ministerstva – soukromě si říkáme Strážci majáku.
Chápu, že toto téma je zajímavé jen pro úzký okruh čtenářů, ale snad vás potěší, že jsem ve dvouhodinové pauze, která na semináři vznikla v pátek, zajel do nedalekého Herrnhutu, o němž napíši štědrodenní tip na výlet. Zároveň jsem zjistil, že na gymnáziu ve jmenovaném městě je čeština druhým nejoblíbenějším cizím jazykem (po angličtině). Seznámil jsem se místní učitelkou češtiny a rád bych s ní připravil rozhovor pro i-noviny. (Více fotografií z akce -zde.)
Možná jste všichni čekali, že budu v deníku reflektovat zvolení Petra Skokana hejtmanem, ale mně se moc nechce. Jsem plný internacionálních dojmů a na pár dní mi přišlo tohle českolipské pískoviště plné psích výkalů skutečně malicherné. Jen doufám, že Petr Skokan zase nelže, když tvrdí: "Za prioritu pro své působení v čele kraje považuji vyrovnané hospodaření a co nejmenší zadlužení. Pokud už si budeme půjčovat, bude to jen na důležité investiční akce." Také doufám, že se nepotvrdí slova člena jeho strany, který prý na otázku, co musel Skokan udělat, aby se stal hejtmanem, neoficiálně odpověděl: „Prodat celou Lípu.“ Pak by se už konečně vysvětlilo, proč mu z auta zmizel jeho slavný nápis :o)))