Dnes je 11. 11. 2024
svátek má Martin

V Libereckém kraji prý kolaps autobusů jako na Ústecku nehrozí

Archiv

"Počet spojů je v Libereckém kraji už dva roky stejný a krajem dotované autobusy a vlaky najedou ročně kolem 13 milionů kilometrů," dodala vedoucí odboru dopravy Krajského úřadu v Liberci Stanislava Jakešová.


Loni využilo v kraji autobusy téměř 14 milionů cestujících. Do vlaků nastupuje každý den okolo 23.000 lidí. Na provoz příměstských autobusů a vlaků přispívá většina z téměř 430.000 obyvatel kraje s výjimkou stotisícového Liberce a vesnice Kravaře na Českolipsku. Každá radnice musí do krajského rozpočtu odvést 90 korun za osobu a rok na dopravní obslužnost, aby dopravci měli pokryté prokazatelné ztráty. Liberecký kraj dorovnává prodělky dopravců plně ze svého rozpočtu od loňského roku.


Podle Jakešové záleží na členech krajského zastupitelstva, jak rozsáhlá veřejná doprava bude. Pokud by dotace úplně zrušili, zůstalo by ale jen několik autobusů na nejvíce využívaných, výnosných linkách. Liberecký kraj dopravcům doplácí náklady, od nichž odečítá tržby. Za kilometr mohou dopravci chtít 31 korun, což převyšuje republikový průměr. V hornatém a chladném Libereckém kraji autobusy kromě jiného spotřebují více nafty než ve vnitrozemí Čech. Takzvaný přiměřený zisk na kilometr činí 12 korun a počítá se s ním na nákup nových autobusů. Na obnovu vozového parku přispívá i ministerstvo dopravy. Rostoucí ceny nafty ovšem přiměřený zisk snižují.


"Sledujeme náklady všech dopravců, a pokud nám některé položky připadají příliš vysoké, neproplatíme je," prohlásila Jakešová.


V železniční dopravě kraj připívá jen na osobní a spěšné vlaky, rychlíky dotuje ministerstvo dopravy. Kraj má smlouvu s Českými drahami do roku 2011. Konkurence se pro ně rýsuje pouze na trati Liberec - Rybniště, kde kraj chystá ve spolupráci s německým dopravním sdružením ZVON výběrové řízení na nového dopravce.