Stejně jako v minulých letech dochází i letos druhou prosincovou neděli k celostátní změně jízdních řádů veřejné dopravy v České republice. Také v Libereckém kraji mohou cestující od 11. prosince očekávat řadu novinek jak v železniční, tak i v linkové autobusové dopravě.
Se změnami seznámili novináře na dnešní tiskové konferenci náměstek hejtmana LK pro dopravu Martin Sepp (ČSSD), Jiří Hruboň, ředitel KORID LK, spol. s r.o., Otto Pospíšil, zástupce ředitele KORID LK, spol. s r.o, Jindřich Berounský, zástupce ČD, a.s., a další hosté.
„Změny vychází z požadavků cestujících a nabídnou komfortnější cestování díky pravidelným a navazujícím spojům,“zdůraznil v úvodu Martin Sepp.
V regionální železniční dopravě je zahájen provoz tzv. Jizerskohorské železnice. Tento projekt se týká tratí z Liberce přes Tanvald do Harrachova, odbočné dráhy ze Smržovky do Josefova Dolu, a dále tratí z Liberce přes Frýdlant do Černous, z Frýdlantu přes Nové Město pod Smrkem do Jindřichovic p. S. a konečně z Raspenavy do Bílého Potoka. České dráhy, které zvítězily ve výběrovém řízení, nasazují nové motorové vlaky Stadler. Ty nabízejí podstatně vyšší komfort cestování i jízdní vlastnosti. Současně s tím dochází i ke zcela novému modelu jízdních řádů na Frýdlantsku, které nabídnou vyšší počet spojů ve špičkách pracovních dnů a také množství přímých spojů z Liberce do Bílého Potoka i do Nového Města pod Smrkem či Jindřichovic. Naopak ve večerních hodinách jsou některé vlakové spoje nahrazeny autobusem.
Na trati Liberec – Harrachov dojde k o něco menším úpravám, stále špatný stav infrastruktury zde neumožňuje provést všechny původně zamýšlené změny. V ostatních částech kraje ke změnám v regionální železniční dopravě nedojde.
V dálkové železniční dopravě budou jízdní řády ponechány v dosavadní podobě s výjimkou úseku Turnov – Tanvald, kde vinou ponížení částky na financování spojů ze státního rozpočtu Ministerstvo dopravy snížilo počet jím objednávaných spojů zhruba na polovinu.
V autobusové dopravě dochází k nejpodstatnějším změnám rovněž v oblasti Frýdlantska, kde v rámci projektu „Optimalizace veřejné linkové dopravy“ budou jízdní řády pozměněny tak, aby měli lidé více možností dostat se do a ze zaměstnání veřejnou dopravou. Změny souvisejí rovněž se změnami na železnici v této oblasti. Veřejná doprava v této lokalitě usnadní přestupy z vlaku na autobus a to díky dojezdům autobusových linek až na nádraží ve Frýdlantu a Raspenavě. Vznikne tím řada nových návazností právě mezi autobusy a vlaky.
„Při tvorbě nových jízdních řádů v oblasti Frýdlantska jsme vycházeli z podnětů cestujících. V místech, kde cestuje více lidí, jsme se snažili preferovat vlaky, protože dokážou zajistit větší komfort. A naopak, tam kde cestuje méně lidí, byly vlakové spoje nahrazeny autobusy,, řekl Martin Sepp, náměstek hejtmana Libereckého kraje. Dodal, že zrušení souběžné dopravy (vlak a autobus) na vybraných trasách ušetří kilometry, které se přesunou na nově vzniklé spoje požadované cestujícími.
V průmyslové zóně jih v Liberci budou nově zavedeny zaměstnanecké linky svážející zaměstnance na třísměnný provoz z oblasti Frýdlantska, Hrádecka a Jablonecka. Tyto linky budou veřejně přístupné všem cestujícím.
K menším úpravám dojde i v oblasti Hrádecka a Chrastavska; zejména na frekventované lince Liberec – Chrastava pojede v pracovní dny i o víkendech více spojů, nadto v pravidelných intervalech (v odpolední špičce pracovního dne každých 20, resp. 30 minut).
V souvislosti se zprovozněním nového terminálu veřejné dopravy v Turnově, umístěného v sousedství druhé nejfrekventovanější železniční stanice v Libereckém kraji, je připraven nový model provozu linek MHD Turnov včetně příměstských linek do blízkého okolí.
Posíleny budou také víkendové spoje v rekreačně významné oblasti Podještědí.
„V ostatních částech našeho kraje budou platit stávající jízdní řády. Naším cílem bylo vyhovět co možná největšímu množství požadavků od cestujících v rámci finančních možností,“ doplnil Martin Sepp.
Kompletní jízdní řády naleznete na www.iidol.cz !