V průběhu loňského roku jsem seznamovala obyvatele našeho odloučeného pracoviště s novým zákonem o sociálních službách. To, že stěžovatel vytrhnul jednu z mnoha dalších informací, a tím zkreslil komplexně podávané informace, bohužel neovlivním. V této době ještě nebylo zřejmé, jak se bude zařízení transformovat. Variant bylo více, a na nás bylo navrhnout radě města takovou, která nejméně zasáhne stávající obyvatele, což se nakonec podařilo. Naopak musím konstatovat, že se transformaci zařízení ve spolupráci s odborem sociálních věcí a zdravotnictví městského úřadu podařilo zvládnout velice dobře, vždyť bylo nutné vyhotovit téměř pro 300 klientů korespondenci, opakovaně je informovat o změně, osobně některým vysvětlovat námi nezaviněnou situaci apod.
Ohledně parkování se musím tvrdě ohradit, že jsem nikdy nezakázala, co nebylo nikdy povoleno. Nikdy nebylo povoleno parkování soukromých vozidel v areálu zařízení. To, že jsme s obyvateli hovořili o možnosti zřízení nějaké odstavné plochy potvrzuji, ale až po vyřešení majetkových vztahů pozemků. Naše organizace převzala zařízení, kde minulá vedení neřešila tuto problematiku. Nikdy jsem neřekla, že stávající vlastníci zakázali parkování (avšak každý si mé vyjádření může interpretovat dle svého názoru), pouze jsem sdělila, že nemohu dovolit parkování na pozemcích, která nejsou ve vlastnictví města. Parcely, o kterých se stěžovatel zmiňuje, nejsou vhodné k parkování. Jedna z nich je přímo pod budovou a je skutečně ve vlastnictví města, druhá je příjezdová obslužná komunikace, která slouží pro zásobování a pro pečovatelskou službu a není možné zaručit, že nedojde k poškození nějakých zaparkovaných vozidel. I nadále je v platnosti povolení, že si obyvatelé mohou svá soukromá vozidla uvnitř objektu opravit, provádět běžnou údržbu apod., ale parkovat musí mimo zařízení. Po narovnání všech majetkových vztahů je naše organizace připravena zahájit práce ohledně možnosti odstavné plochy.
Montáž odpočtových měřidel na zařízení byla dlouhodobě připravovaná akce, a to zejména z důvodu tzv. „aktivizace klientů“. Bytové jednotky neumožňovaly obyvatelům např. praní svého osobního prádla ve své domácnosti. V rámci aktivizace klientů mě požádala vedoucí odloučeného pracoviště, zda by nebylo možné hledat řešení a tuto situaci vyřešit. Po dlouhém hledání technického řešení se našla cesta, jak připravit odpočtová měřidla každé bytové jednotce. Musím ale říci, že od prvopočátku hledání řešení byla zamítnuta varianta, aby montáží byl narušen vizuální vzhled zařízení, což znamená provádět rozvody po povrchu apod. Musím trvat na tom, že se tato akce zdařila, samozřejmě i s menšími problémy, každá bytová jednotka má své vlastní odpočtové měřidlo, každý obyvatel si tak sleduje svou spotřebu vody a musím podotknout, že hradí pouze skutečnou spotřebu, což považuji za velmi významné zejména pro naše klienty.
Také bych ale ráda shrnula několik důležitých momentů. Naše zařízení má poskytovat sociální služby. Parkování není sociální službou. V zařízeních sociální péče mají být klienti, kteří ztratili soběstačnost a potřebují péči druhé osoby. V Penzionu s pečovatelskou službou není ubytován žádný klient, který by byl těžce zdravotně postižený a vlastnil osobní vozidlo, na které by byl nezbytně odkázán. Klienti ubytovaní v zařízeních sociální péče musí dle zákona využívat poskytované služby daným zařízením, naším úkolem je tato ustanovení zákona plnit, musíme projít řádnou inspekcí, mít registraci pro poskytování sociálních služeb, plnit standardy kvality sociálních služeb. Musím zkonstatovat, že ne všichni naši obyvatelé služeb využívají, což může být ze strany inspekcí napadnutelné. Namontováním odpočtových měřidel jsme zvýšili aktivizaci všem klientům, což je naší náplní.
Dalších momentů by bylo ještě mnoho, ale jsme lidé různí, na každou problematiku máme různé názory a náhledy. Ve své funkci se vždy řídím pravidly a předpisy, jsem přesvědčena, že svou práci vykonávám spolehlivě a snažím se požadavkům vyhovět, pokud je to jenom možné.
V České Lípě dne 11.11.07
Eva Stehlíková