Sjelo se tu více než padesát vedoucích kin z celé České republiky, aby předali ceny hned v několika kategoriích. Za nejlepší český film letošního roku zvolili kinaři snímek Václav a ocenili v něm Ivana Trojana za nejlepší mužský herecký výkon. Cenu převzal producent Jaroslav Bouček, který neskrýval svou radost. „Této ceny si velmi vážím, protože je právě od lidí, kteří za rok zhlédnou několik stovek filmů, a to, že vsadili právě na Václava, je pro mě veliká pocta. Film vznikl na základě skutečných událostí. Když jsem před lety mluvil s panem prezidentem Havlem, zaujal mě problém prezidentských milostí. Pak za mnou přišel Tomáš Kudrna, takový renesanční kluk z FAMU. Vybral ty nejzajímavější případy prezidentských milostí a Václav je první, který jsme natočili. Když to klapne, měli bychom příští rok točit další. Překvapil mě nejen festivalový úspěch Václava, ale i velký divácký zájem a řada ocenění. Nejčerstvější si vezeme například z festivalu v Šanghaji za scénář. Doufám, že příští rok už se budeme moci nominovat s novým filmem, a pokud by to vyšlo, mohli bychom se v Boru příští rok opět sejít,“ uvedl Jaroslav Bouček.
Cenu za nejlepší ženský herecký výkon získala Zuzana Bydžovská za roli ve filmu Venkovský učitel. Za režii filmu Karamazovi ocenili kinaři Petra Zelenku.
Cenu sklárny Ajeto a prezidenta akademie získal režisér prof. Mgr. Rudolf Adler. „Tohoto vynikajícího režiséra a pedagoga jsme ocenili za jeho celoživotní přínos české kinematografii v oblasti dokumentární tvorby a za výchovu mladých filmových talentů. Jedním z jeho žáků byl například scénárista Marek Epstein a režisér Jiří Vejdělek, kteří vytvořili úspěšný film Václav,“ vysvětlil Radovan Novotný prezident novoborské akademie spojených kinematografií. Rudolf Adler stihl ještě tentýž večer v novoborském kině uvést svůj celovečerní film Střepy pro Evu. „Je tomu právě třicet let, co byl film natáčen v Novém Boru a uveden do kin. V distribuci už ho není možné sehnat, tak jsme se domluvili s panem Adlerem, který film má, a uspořádali jsme obnovenou premiéru,“ vysvětlil Radovan Novotný.
Režisér Rudolf Adler se netajil tím, že se do Nového Boru těšil. "Pro autora je to pocta, když někoho ještě po tolika letech jeho práce zajímá. Tenkrát byla doba všestranně nelehká a komplikovaná, filmaři byli tlačeni cenzurou a udělat něco nového bylo obtížné. Avšak pro mě čas, který jsem strávil při natáčení v Novém Boru, byl velmi šťastný a inspirativní. Měl jsem totiž možnost poznat řadu skvělých sklářských řemeslníků a výtvarníků a také jsem měl ohromné štěstí, že ve filmu přijal roli bezvadný sklář a člověk Jozef Rozinek. Byl jsem doslova zaskočen velkou účastí diváků, mezi kterými jsem zahlédl i spoustu sklářů. Tenkrát to pro sklářství bylo také velmi složité a delikátní. Rozhodovalo se totiž o tom, zda se české sklo zapojí do strojové výroby, nebo zda se bude pokračovat v řemeslné a ruční výrobě. Bylo tu podobné napětí jaké tu cítím dnes,“ dodal Rudolf Adler.
„Novoborská akademie připravila dvoudenní program, ve kterém seznámila kinaře s novými technologiemi v oblasti digitálních kin. Firma AV media zkušebně nainstalovala do novoborského kina digitální technologii, odpromítala dva nové snímky společnosti Warner Bros. ČR a seznámila přítomné s jejím dramaturgickým plánem na příští rok,“ popisuje Radovan Novotný.
„Celou akci pořádáme právě ve spolupráci s touto distribuční společností, bez níž by nebylo možné takto rozsáhlou akci uspořádat, “dodává Novotný. Originální ceny pro Novoborskou akademii spojených kinematografií tradičně vytvořila sklárna Ajeto.