Festival Lípa Musica přináší sérii podcastů se zajímavými osobnostmi. Prvním zpovídaným hostem se stal sám ředitel Lípy Musicy Martin Prokeš, kterému festival vděčí za svou existenci. Díky jeho lásce pro hudbu a neutuchající motivaci umělecky kultivovat obecenstvo a zprostředkovat mu čirou radost letos zažijeme už 23. ročník. Lípa Musica začíná už tento pátek 6. září. Co nového nás tentokrát čeká je zřejmě prvotní myšlenka zkušeného návštěvníka. Neobvyklá koncertní místa, poprvé pozvaní hudebníci, ale třeba také estetická proměna tváře festivalu, která musela být zřejmá všem, kdo už na jaře listovali programovou brožurou. O tom všem se jeho zakladatel rozmluvil v dialogu s publicistou Pavlem Ryjáčkem.
„Historicky prvním umělcem, který se takto významně propsal do podoby Lípy Musicy, je výtvarník Patrik Hábl. K myšlence obrátit se na něj došlo po mé návštěvě jeho výstavy v oblastní galerii v Liberci. Tehdy jsem vstoupil do neuvěřitelně krásného světa, který mě velmi oslovil. Patrik nám propůjčil fragmenty právě z této výstavy. Mám z toho velkou radost, protože materiály a všechny mediální výstupy festivalu tím dostaly přidanou hodnotu.“
Publikum se s nadáním Patrika Hábla může střetnout i osobně z očí do očí, a to při benefičním koncertu pro nadační fond Ozvěna „H Is For Hear“. Hábl pracuje nejen s obrazem, ale i s prostorem, do kterého vstupuje i živou malbou - intuitivní proces vzájemné inspirace s místem v tomto případě ovlivní také hudba. Jeho partnery totiž budou všestranný skladatel a performer Michal Rataj trumpetista Oskar Török
A příklad nové koncertní lokace?
„Musím se přiznat, že už dlouho jsme snili o nějakém industriálním prostoru. Myslím, že je to velmi zajímavý trend pro pořadatele i pro posluchače, propojit takové syrové místo s muzikou,“ říká Martin Prokeš o spolupráci s Farbikou 1861, industriálním areálem bývalé textilky v Semilech. Uvidíme, zda se stane vhodnou lokalitou pro světovou premiéru díla Beaty Hlavenkové Monodie 2.0.
V dalších minutách podcastu se posluchači dozví třeba jak došlo k volbě letošního uměleckého garanta Jiřího Pavlici a proč je kombinace pěvce Adama Plachetky a dechového kvintetu Alinde Quintet tak unikátní. Martin Prokeš poodhalí tajemství tvorby festivalové dramaturgie a prozradí, co si myslí o moderním streamování hudby a co důležitého si uvědomil díky vystoupení operní divy Joyce DiDonato.
V dalších rozhovorech si můžete poslechnout například mladou pianistku a skladatelku Nikol Bókovou, violoncellistu Tomáše Jamníka či uměleckého garanta tohoto ročníku Jiřího Pavlicu. Jednotlivé díly jsou k dispozici ve podcastových aplikacích, video pak naleznete na našem Youtube kanálu. Děkujeme Pavlu Ryjáčkovi za moderaci a zámku Ctěnice za poskytnutí prostor.