Rok 2015 přináší celou řadu významných výročí, která svým dosahem sahají od jednotlivců přes skupiny až po státy, kontinenty a svět. Neměli bychom přes velká globální ty menší přehlížet. Zvláště když se takové výročí týká především dětí. Asi se nenajde u nás nikdo, kdo by neznal nebo dokonce někdy nehrál PEXESO.
Letos slaví padesáté výročí jedna z nejoblíbenějších českých her se zvláštním jménem - PEXESO. Historie jejího vzniku i vynálezce stojí určitě za připomenutí. Kde se tedy začala pouť stovek a tisíců PEXES, které jsou dnes běžnou součástí dětských oddílů, školních družin, dětských heren v nemocnicích, ale i školní výuky a v neposlední řadě i domácností?
Autorem myšlenky PEXESA je pan Zdenek Princ. Tento dnes jedenaosmdesátiletý pán v sedmnácti letech začínal svou tvůrčí činnost jako mozaikář v katedrále sv. Víta. Pracoval zde na díle Mistra Maxe Švabinského, se kterým se opakovaně potkal při korekturách díla. A právě zde, v těch stovkách barevných sklíček a kamínků, se začalo rodit budoucí PEXESO, zatím jen jako idea – myšlenka s názvem „Obrázková mozaika“.
A kdeže se objevil název PEXESO? Když v roce 1965 dostal pan Princ za úkol, aby pro své nakladatelství PRESSFOTO, kde pracoval, vymyslel hru, přišel s nápadem oprášit „Obrázkovou mozaiku“, aneb 32 obrázkových párů. Hra se líbila, ale název ne. V této době probíhala na Libereckých výstavních trzích soutěž „Pekelně se soustřeď“, jejímž principem bylo odhalování dvojic podnikových značek. Hra byla nesmírně populární a snad proto nedošlo k dohodě o sdílení stejného jména i u papírové hry pana Prince. A tak se objevil nápad. Když nešlo převzít celý název “Pekelně se soustřeď“, šlo ho alespoň využít jako směr. Právě začátky těchto tří slov daly dohromady zvláštní slovo – PEXESO. Jen to „K“ se zaměnilo za zajímavější „X“.
Každý příznivec filmových Mayovek ví, že v době Vinnetouovské byly především v Německu vydávány nejen mnohé fotky, pohledy, plakáty, fotosky a knihy, ale že hrdinové stříbrného plátna pronikli mimo jiné na penály, trička, nálepky a také do oblasti herní. Byly to především stolní deskové hry, karty a puzzle. I u nás došlo ke spojení dnes slavné hry a světa Karla Maye. Fotografie ukazují právě to úplně první PEXESO. I když ne tak úplně. Je to replika, kterou pan Princ nechal zhotovit v roce 1995 pro své přátele u příležitosti 30 let od vydání originálu.
Sám autor mi o svém PEXESU napsal:
„Ano, zcela první a původní hra PEXESO vznikla v roce 1965 v nakladatelství, kde jsem tehdy pracoval jako redaktor, a to na jejich žádost. Faktem je, že myšlenka pexesa vznikla, pod názvem „Obrázková mozaika“, dávno před rokem prvního vydání. V té době jsem jako elév v sedmnácti letech pracoval v podniku Umělecké sklo-Mosaika. Když jsem pak po letech pracoval v „Made in.“, což bylo účelové zařízení ČTK pro zahraniční propagaci, objevili tehdy moji hru a projevili o ni zájem. V té době se ale zakládalo nakladatelství Pressfoto, mezi jehož sedm zakladatelů jsem patřil a zde na jejich žádost uvedl hru pod názvem Pexeso do života.
Tématika "indiánská" byla mnou záměrně zvolena proto, že v té době byly u nás poprvé uváděny filmy na motivy knížek a příběhu K. Maye. Také proto jsem vybral jako ilustrátora svého přítele akademického malíře Františka Sodomu, který svými ilustracemi doplnil fotosky z výše uvedených filmů.
Fotografie hlavních představitelů dodala tehdy produkce těchto filmů, jako propagaci k uváděným filmům. Mezi veřejností, hlavně tehdy mládeží, byl obrovský zájem o jakékoliv materiály z těchto filmů a měl tedy být rozšířen tento sortiment tímto způsobem, což se povedlo. Hra pro mládež i jejich rodiče, PEXESO, měla přinést tedy nejen zábavu a poučení, ale také podnítit dětskou zvídavost, pozornost i paměť. Použitá "indiánská" tématika to vhodně doplňovala a byla i poděkováním spisovateli Karlu Mayovi za tento druh literatury pro mládež a podnítila i zájem o jejich filmové zpracování.
Hra měla a má dodnes obrovský ohlas a stále je v povědomí uživatelů. V letošním roce je 50. výročí od jejího prvního vydání.
I já patřím ke generaci, která četla a měla ráda knihy Karla Maye. Existovalo kdysi velmi známé nakladatelství Toužimský a Moravec v Praze-Vršovicích, kam jsem si tyto knížky chodil kupovat i já.“
Zdenek P r i n c
Pexeso je fenomén. Každý rok vychází u nás desítky PEXES. Jejich tématika je bezbřehá. Od zvířátek v ZOO až po politické strany, od krás České země až po zpracování odpadů. Nejdůležitější kategorií naštěstí ale zůstávají pohádky. To nejdůležitější je, že PEXESO není jen předmětem vzpomínání nebo předmětem úzké skupiny lidí, kteří si mezi sebou pořádají dokonce Pexesové mistrovství. Ne, pan Princ může mít radost, protože jeho hra je živá a hrají ji děti i dospělí. Mimochodem všimli jste si, že děti mají pro tuto hru nějaké lepší vlohy, než my dospělí?
Zvláštním příběhem je, že autor hry se kvůli poměrům, které u nás panovaly, domohl uznání svého autorství až po roce 1989. Ale ani dnes většina lidí ani vydavatelů Pexesa o existenci majitele a jeho autorských práv nic neví. Tento článek má napomoci alespoň trochu přiblížit počátky této naší – jeho slavné hry.
Od roku 2012 až do roku 2018 mohou milovníci romantiky Karla Maye stále slavit. Po spisovatelových narozeninách (*1842) a výročí smrti (+1912), také padesát let každého ze sedmnácti filmů ze slavné šestileté série (1962–1968). A k tomu ještě PEXESO. Na závěr si dovolím parafrázovat začátek filmu Vinnetou I.
„Dnes to zní jako pohádka, co před půl stoletím bylo skutečností, že u kolébky právě narozeného PEXESA stáli Vinnetou se svým bratrem a sestrami a všechny je tam pozval Princ.“
Další užitečné informace o Pexesu se lze dozvědět na:
http://www.pexesosberatel.cz/vyvoj pexes
a http://www.bkovarikova.cz/texty/zajimavosti/kdo vynalezl-pexeso.htm