Tato realizace proběhla ve čtvrtém čtvrtletí r. 2007 a výsledky vyplývající z projektu „Personálního a organizačního auditu zaměřeného na restrukturalizaci Městského úřadu Česká Lípa“ vzalo zastupitelstvo města počátkem tohoto roku na vědomí a zároveň doporučilo radě města realizaci projektu. Rada města poté uložila tajemníkovi MěÚ postupnými kroky realizovat závěry personálního a organizačního auditu.
S ohledem na zajištění plynulosti chodu městského úřadu je při realizaci těchto závěrů postupováno systematicky s cílem optimálního využití stávajícího personálního obsazení. Veškeré navrhované změny vyplývající z výsledků projektu jsou komplexně zapracovány do jednotlivých fází realizace, z nichž první je účinná již k počátku tohoto měsíce. K tomuto datu došlo nejenom ke zrušení několika systematizovaných míst, dále v rámci odborů stavební úřad a odbor životního prostředí i ke změnám jejich organizačního uspořádání.
Ve druhé fázi realizace, účinné od 1.7.2008, bude uskutečněna většina organizačních změn. Nejpodstatnější z nich spočívá ve zrušení technického odboru a odboru školství, kultury, sportu a cestovního ruchu. Jednotlivé činnosti budou převedeny dle kompetencí do stávajících odborů MěÚ a do nově vytvořeného oddělení volnočasových aktivit a školství. Zároveň bude zřízen odbor Kancelář tajemníka MěÚ, kam budou převedena systematizovaná místa zajišťující služby spojené s chodem MěÚ a výkonem samosprávy. Podstatné změny v rámci nového organizačního uspořádání jednotlivých odborů MěÚ spočívají ve zrušení několika oddělení, vytvoření úseků, zejména v přímé podřízenosti vedoucích odborů, a sloučení některých oddělení.
Závěrečná třetí fáze realizace bude spočívat zejména ve sloučení oddělení místních daní a poplatků a oddělení vymáhání pohledávek na finančním odboru. Kromě této změny dojde ke zrušení posledních navrhovaných systematizovaných míst a tím i k dovršení závěrů auditu.
Zpracovatel projektu při jeho zpracování vycházel z počtu systematizovaných míst na MěÚ Česká Lípa 229, přičemž realizací tohoto projektu pak k 1.1.2009 bude tento počet snížen na 208. Jak již bylo předesláno na počátku, důvodem realizace byla finanční úspora mzdových nákladů, kterou zpracovatel projektu předpokládá v roce 2009 cca ve výši 5 mil. Kč.