Dnes je 24. 11. 2024
svátek má Emílie

Město chystá změnu systému parkování v centru České Lípy

Velkou změnu v systému parkování v centru České Lípy chystají představitelé města. Pro řidiče by měl od nového roku být přehlednější, levnější a především, měl by zajistit, aby řidiči měli větší šanci najít volné místo. V čem přesně nový systém spočívá, vysvětlil místostarosta České Lípy Jiří Kočandrle.

Popište, jakým způsobem nyní funguje systém parkování v centru České Lípy.

JK: Všechna parkoviště jsou na městských pozemcích, jen ale zhruba polovinu město spravuje samo. Tato parkoviště pak slouží především rezidentům a abonentům, kteří si na městském úřadě pořídí parkovací karty. Zbytek, celkem 126 parkovacích stání na celkem sedmi místech ve městě, jsme pronajímali třetím osobám. Ty městu platily fixní nájem za rok, staraly se o údržbu parkoviště a vybíraly parkovné, které šlo do jejich kapsy. Hodina parkování stojí 20 korun bez ohledu na to, zda člověk na místě stojí deset minut nebo půl hodiny. Takovýto systém není pro město regulovatelný. Navíc se jedná o veřejný majetek, má sloužit veřejnosti a je nepřípustné, aby na něm soukromé firmy generovaly zisk.

Co vás vedlo ke změně systému parkování ve městě?

JK: V exponovanou dobu, tedy dopoledne a v časném odpoledni, je všude na parkovištích plno a řidiči mají často velký problém najít místo. Je to dáno tím, že sazba parkovného řidiče nemotivuje k tomu, aby co nejdříve opustili parkoviště a uvolnili místo jiným. Domnívám se, že sazba za hodinu parkování je příliš vysoká. Vzhledem k tomu, že některá parkoviště neprovozuje město, nemůžeme ceny parkovného nijak ovlivňovat.

Můžete popsat, v čem spočívá změna systému parkování?

JK: Především, všechna parkoviště si bude město provozovat samo. Jednomu z nájemců jsme smlouvu o pronájmu městských parkovišť vypověděli, druhému vypršela smlouva, která byla stanovená na deset let. Sjednotí způsob výběru parkovného, výběrčí a později i závory nahradí parkovací automaty. Sazba parkovného bude stanovena jako progresivní, tedy čím delší dobu bude řidič na místě stát, tím zaplatí více. Řidičům navíc přibude 60 nových parkovacích míst, kde budou smět stát zadarmo.

Popište, jaké výhody nový systém parkování přinese pro řidiče.

JK: Zjednodušeně řečeno, řidiči si zaplatí to, co si na parkovišti odstojí. Počítáme s tím, že by první čtvrthodina stání byla zadarmo. U obchodních domů chceme tuto dobu prodloužit na půl hodiny, aby si lidé pohodlněji stihli nakoupit. Další půl hodina by byla zřejmě za desetikorunu, každá další hodina by byla dražší. Jde nám o to, aby lidé do centra přijeli, vyřídili si, co potřebují, a zase odjeli, aby neblokovali místo. Díky tomu by tak na parkovištích mělo být více volných míst. Velkou výhodou je to, že můžeme svobodně hýbat se sazbou parkovného. Počítáme například s tím, že by o svátcích bylo parkovné za minimální sazbu nebo úplně zadarmo. Chystáme také změnu pro rezidenty a abonenty. Dnes jim vydáváme kartu s tím, že mohou parkovat jen na jednom určitém parkovišti. Od nového roku budou moci zaparkovat téměř kdekoliv.

Jak bude systém fungovat v praxi?

JK: V praxi to bude vypadat tak, že řidič přijede, vytiskne si lísteček z automatu s údajem, v kolik hodin přijel, a při odjezdu zaplatí. To, zda si lísteček opravdu vytiskl, budou kontrolovat noví pracovníci města. Jednáme s úřadem práce o přijetí lidí se změněnou pracovní schopností, jejich mzda tak bude dotována úřadem práce. Jakmile tento náš zaměstnanec uvidí nějaké auto bez lístečku, nahlásí hříšníka městským strážníkům. Kromě těchto handicapovaných zaměstnanců přijmeme ještě jednoho absolventa, který bude obsluhovat parkovací automaty, které budeme dálkově řídit prostřednictvím počítače.

Na jakém místě přibudou nová parkovací místa, kde se bude moci stát zadarmo?

JK: V Barvířské ulici před Sportareálem. Na části parkoviště nyní stojí skatepark, který letos na podzim přesuneme za sportovní komplex. Tím uvolníme zhruba 60 parkovacích míst. Plocha je kompletně zkolaudovaná jako parkoviště, tedy budou místa lidem k dispozici téměř okamžitě. Do centra to pak mají pár minut. Stejně tak zatím neuvažujeme o tom, že bychom zpoplatnili parkoviště u KD Crystal.

Město bude nově všechna parkoviště provozovat samo, parkovné půjde do městské kasy?

JK: Počítáme s tím, že z vybraných peněz budeme hradit provoz parkovacích automatů. Zbylé peníze poputují do speciálního fondu, který zřídíme. Z něj se budou hradit primárně opravy komunikací a chodníků, na které nám stále zoufale schází finanční prostředky. Kolik peněz ale skutečně získáme, nedokážeme odhadnout. O tom, kolik aut se na parkovištích nyní střídá, nemáme přesné informace, takže zatím pracujeme s hypotetickými čísly.

Před tím, než celý systém spustíte, plánujete nějaký zkušební provoz?

JK: Jako první spustíme testovací provoz na parkovišti u OD Andy. Tam nájemci skončí smlouva v polovině září, pak tam bude automat. Od nového roku, kdy systém spustíme na všech dalších parkovištích města, si dáváme půl roku na testovací provoz. V červnu 2014 pak vyhodnotíme data a případně systém pozměníme či rozšíříme. Naším cílem je, aby systém byl především přínosem pro řidiče, kteří najdou místo k zaparkování a v konečném důsledku budou za krátkodobé stání platit méně.